Miten käytetään ns. bambu/rottinki (tiiä häntä) ulkona pidettäviä soihtuja?

Eli ostin noihin rapukekkereihin viime vuonna jkl bambusoihtuja (pitkä varsi ja sellanen ns. levennys yläpäässä, jossa oli sytytyslanka (muistaakseni honkkarista). Mitään käyttöohjeita ei ollut ko. tuotteen mukana, kääk! Niitä sitten "sytyteltiin" jokainen plikka vuoron perään, mutta mitään ei tapahtunut, muuta kuin, että sytyslanka kärysi jkv. Se siitä ilosta (murinapankkiin meni taas muutama murina). Miten niitä käytetään oikeasoppisesti, tarvii varmaan jotain sytytysjutskaa, auttakaahan meittii, pliis..josko ostas uudet ja taas harjottelis...kröhöm.

Lisätty: 12.08.2008 - 21:50

Kiitos jo tulleista vastauksista, jään ootteleen lisätietoi, meinaa tulla pikkusen kiire niitten kans, ne kun luo niin ihanasti tunnelmaa elokuun iltaan, samoin kuin paperilyhdyt, mut nekin on tyssänny tähän....aivan samaan juttuun...miten saan niihin sen valojutskan?? (melki epätoivosena heitän pääni tyynyyy just ja kohta, krooh ja piuh,,,)

Avainsanat: bambusoihtu sytytys sytytyslanka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.08.2008 - 21:40

No kun ne on olleet täydessä roihussa aina kun minä olen paikalle kerinnyt, niin enpä osaa suoralta kädeltä neuvoa, muta kyselen, tiedän kyllä keltä ja kerron sitten jälkipostissa eli lisätiedoissa

Lisätty: 13.08.2008 - 13:04

Toivottavasti (ja todennäköisesti puhutaan samoista soihduista:
Käyttöohje (täysin omatekoinen): -se soihdun 'sytytyslanka' on sydän (ihan vastaava tarkoitus kuin öljylampussa, eikä se tosiaan kuiviltaan pitkään pala, ei myöskään vaikka siihen grillinesteitä yo.vinkkien mukaan lurauttaisit. Se sydän tulee peltisen (ainakin Tarjoustalon mallissa) jutun läpi, se peltijuttu on öljysäiliön korkki joka aukeaa kiertämällä. Sen kun avaat löydät tyhjän öljysäiliön. Sinne pitäisi lurauttaa lamppuöljyä tai muuta parafiinipohjaista palavaa nestettä (ei kuitenkaa bensaa tai mitään grillinsytysnesteitä!) Älä täytä säiliötä piripintaan, n. 1 dl (2/3 säiliöstä) olis hyvä. Sitten korkki kiinni ja anna öljyn imeytä sydämmeen jonkun aikaa (ehkä 10 min) ja sen jälkeen pitäis onnistua sytytyskin vaivattomasti. Jos joku huomaa virheen näissä omatekoisissa ohjeissa, huomauttakaa ihmeessä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.08.2008 - 19:47

en osaa minäkään moista sytyttää, kun ei ole koskaan tarvinut.
mutta pitäsköhän siihen sytytyslankaan kaataa ihan pikku tippa tavallista grillinsytytysnestettä.

Lisätty: 13.08.2008 - 22:29

kiitos valperille perusteellisista vinkeistä/ tiedoista.
olen niitä meinaan ihaillut ja katsellut, kun olen joillain nähnyt. jos itsekin joskus ostan öljysoihdun, niin tiedän etten ainakaan grillinsytytysnestettä sinne tyrkkää.

Lähteet:
tämmöstä tavallista naistenlogiikka arvailua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2008 - 08:30

Bambu-rottinki soihdut saat palamaan lurauttamalla hiukan grillin sytytysnestetta soihdun"sydämeen".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 20:18

Älä missään tapauksessa kaada sytytysnestettä sydämeen.Kun kaadat sytytysnestettä niin se valuu säiliöön(kuten vilperi kertoi,että säiliö on lamppu öljylle)ja kun laitat tulen niin sulla on POMMI valmis kun tuli pääsee sydäntä pitkin säiliöön.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.10.2008 - 18:21

Miten olis kos kastelis sen soihdun sydämen kevyesti siihen lamppuoljyyn sieltä sytytettävästä päästä??