Oletko käynyt tai asunut Berliinissä?, olisi kiva kuulla kokemuksista ko.kaupungista.

Avainsanat: berliini

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.02.2010 - 11:52

Olen käynyt muutaman kerran. Mielenkiintoisin oli 90-luvun alussa, kun muuri oli murtunut ja itä- ja länsiosien välillä oli huikea ero. Itäpuoli oli pimeä, vähän valoja, talot harmaita, vieläkin luodinreikiä porttikongien reunoilla, sinisiä kaasuputkia kulki katujen varsilla ja niiden yli, autokanta surkea. Vähitellen työmaatelineiden ja pressujen peitossa oli suurin osa rakennuksista. Omituiselta näytti, kun vanhoille juna-asemille tuli hienot näyttötaulut. Länsipuoli tietysti oli hieno kuten nykyisinkin. Berliiniä on edelleen rakennettu. Itä- ja länsiosan välillä ei ole havaittavissa enää eroa. Joidenkin puistojen ja katujen nimet on vaihdettu tai palautettu ennalleen. Muurista ja trabanteista on jätetty turisteille sopivaa määrä nähtävää. Kaikki Berliinissä kävivät tutustuvat ainakin Brandenburgin porttiin ja Alexanderplatziin, vaikka jälkimmäinen ei mielestäni kummoinen olekaan, vaikka on siellä tv-torni. Hintataso Berliinissä, kuten muutenkin Saksassa, on mielestäni kohtuullinen. Metrolla voi matkustaa mukavasti. Lippu pitää tietysti olla, kun lipuntarkastajia tuntuu olevan joka paikassa. Berliini on monikulttuurinen, turisteja on paljon. Vaikuttaa myös turvalliselta. Nähtävää riittää, ei tarvitse kuin kaupungilla kiertää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.02.2010 - 10:09

www.lomamatkailija.com/berliini.php
tuollapa jotain infoa Berliinistä.
Konstanzissa olin tarjoilijana ammoisina aikoina, mutta Berliiniin ei matkani silläkertaa suuntautunut.

Lisätty: 06.02.2010 - 10:10

www.tripadvisor.com/Attracti...erlin.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2010 - 15:14

Olen ajanut linja-autolla 1990-luvun lopulla sen läpi. Muuta en muista kuin sen että pirun pahaa kaljaa siellä oli, niinkuin saksalainen olut nyt yleensäkin on, vaikka olutmaana pidetäänkin lähinnä kai festareiden johdosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2010 - 18:07

Berliini on mahtava paikka,lähellä.elävä ja monikulttuurinen,liikkuminen helppoa ja halpaa,hintataso suorastaan halpa.Mielettömästi katsottavaa ja nähtävää ja lähellä,kysy vaan,voisin ylistää Berliiniä.Ich bin eine Berlinerin.