Kerro omia kokemuksia Japanin reissusta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.02.2010 - 11:51

Ei riitä palstatila, mutta heitetään jotain havaintoja.
Hintataso kallis, oli kyse sitten junalipusta (esim. lentokentältä Tokioon) tai kahvikupista. Junissa aikuiset miehet lukevat sarjakuvakirjoja. Osoitteet hankalia: vaikka olisi kartta, vaikea löytää esim. asemalta vaikka länsipuolelle ulos. Vasemmanpuoleinen liikenne. Kehäteitä rakennettu maatason yläpuolelle. Taksikuskit nukkuvat autoissaan, kun ei ajoa. Taksin takaovi aukeaa vivun avulla, eli kuski ei täydy nousta autosta. Ei erityisiä ruuhkia missään tietyssä paikassa, vaan kaikkialla tasaisen paljon porukkaa. Autoja parkeerataan kahteen tasoon. Sähköjohdot kulkevat ilmassa tolpissa maanjäristysten takia. (Pieniä) järistyksiä melko usein, ei paljon paikallisia hetkauta. Kirjakaupoissa geologialle oma osastonsa. Tupakka-automaatteja joka kadun kulmassa. Siellä täällä röykkiöittäin tyhjiä limutölkkejä. Ihmiset kumartavat syvään, kun kadulla kohtaavat tutun. Erikoisia kauppoja, joista ei aina päälle päin tiedä, mitä siellä myydään. Lähes kaikki ruoka kalapohjaista, merilevällä päällystetään suolapähkinätkin. Englantia ei osata juuri missään, ei yleensä edes hotellin respassa eikä mäkkärillä. Ihmisillä kuitenkin jostain syystä taito ymmärtää, mitä turisti haluaa. Palveluyhteiskunta: huoltamollakin tulee joukko nuoria miehiä, joista osa tankkaa, osa pyyhkii ikkunoita. Tavarataloissa kassoilla kolme ihmistä: yksi katsoo hinnan, toinen lyö kassaan ja kolmas pakkaa. Vaatekoot aikuistenkin osastolla kuin Suomessa lastenosastolla. Kimonoita sun muita voi kuitenkin ostaa muutamista matkamuistomyymälöistä länsimaisella koolla. Elektroniikassa löytyy vaikka mitä. Vähänkin syrjäisemmässä paikassa vaaleita, pitkiä ulkomaalaisia katsotaan kuin ihmettä. Liikennevalotolpat osaavat puhua. Kaikki pukeutuvat hyvin (tumma puku ja muutenkin viimeistelty ulkoasu). Kun Japanista tulee takaisin, tuntuu kuin pohjoismaissa kuljettaisi lökäpöksyissä. Sade on omituisen pienijakoisista pisaroista koostuvaa. TV:stä tulee sumoa ja japanilaisia sarjoja, joissa huudetaan kovaan ääneen. Uutistenlukijat hymyilevät, kun kertovat esim. onnettomuuksista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.02.2010 - 02:24

Kertoisin jos olisi..Poikani kertoi..että oli tosi hyvä reissu..haluaisi päästä uudestaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2010 - 18:16

ITÄ on ihmeellinen,kaunista,hyvänmakuista,vastakohtia,high technic<>ikivanhat tempelit ja niiden rauha.Andekille lisään,että hintataso vaihtelee,ruokapaikkoja joka lähtöön,loistoravintoloita sekä esim.Kiotossa samuraikorttelien pienen pienet kojut misokeittooa äänekkäästi hörppivine paikallisineen.Ennenkaikkea turvallinen,missään en tuntenut epävarmuutta vaikka liikuin usein itsekseni pimeähköillä kujilla metroasemalta asuntooni.Äärettömän kohteliasta,jos näytit jotain osoitetta(missä tämä katu on).ottivat he kädestä kiinni ja veivät sun sinne,mutta sitä ennen soittivat etukäteen ja kertoivat ulkomaalaisesta(gaijin),joka etsii ky.paikkaa.Kaupoissa kantsuu ottaa huomioon,että vaatekoko on toinen kuin meillä eurooppalaisilla,ovat kovin pienikokoisia nämä japanilaiset.Olen itse 160cm ja tunsin oloni jättiläiseksi ;-) ruuhkassa,jossa kukaan ei töninyt!!