Mitä maksaa kuntotarkastus?

Lisätty: 04.02.2010 - 04:11

Tässä on siis kyseessä ennen asuntokauppaa tehtävä kuntotarkastus.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.02.2010 - 21:57

Kuntotarkastuksen kustannukset voi sopia myös jaettavaksi ostaja ja myyjän kanssa puoliksi. Meitillä maksoi muutama vuosi taaksepäin noin 800 euroa omakotitalon kuntotarkastus.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.02.2010 - 02:23

Ei mitään.
Maksoin juuri työterveyshuollon laskun, n. 125€ per tarkastettava. Työnantajasi siis maksaa sen ja lisää asiakkaiden laskuun promillen tai prosentin.
Itse kävin hiljakkoin omakustanteisesti tk:ssa, koska en kuulu oman työterveyshuoltoni piiriin ja pyysin tekemään kaikki mahdolliset kokeet ja kyllä niitä tehtiinkin. Verta otettiin vajaat kymmenen putkiloa, röngenkuvia ja mittauksia tehtiin ja hintaa sille tuli kolmisentoista euroa. Lisäksi varattiin aika tähystykseen, jossa sai ihailla omaa live-kuvaa sisäpuolelta. Sekin maksoi sen 13 euroa, joten 26 eurolla saa terveyskeskuksessa todella hyvän vastineen ja elämyksen, jota ei hevin unohda.

Jos kyse on asunnosta, niin heitän pikku lainauksen " Hinta riippuu alueesta ja asuntotyypistä
Yrityksiltä kysyttiin rivi- ja paritalon sekä kahden erikokoisen omakotitalon kuntotarkastuksen hintaa. 80 - 100 m2:n rivi- tai paritalohuoneiston kuntotarkastuksen hinta vaihteli 150 – 1 317 euroon. Keskihinta oli hieman alle 500 euroa. Hintojen vaihtelu johtunee kohteessa tehtävän tarkastuksen laajuudesta. Rivi- ja paritalon kuntotarkastuksen saa Oulun ja Lapin lääneissä edullisimmin – kalleinta on Etelä-Suomen läänissä.
100 m2:n omakotitalon kuntotarkastuksen hintavaihtelu oli 270 – 1 671 euroa. Keskihinta oli jonkin verran yli 600 euroa. Enimmillään ison omakotitalon kuntotarkastus voi maksaa jopa yli 2 400 euroa, mutta silloin kyseessä on erittäin laaja kuntotarkastus. Kallein omakotitalon kuntotarkastus oli Oulun ja Etelä-Suomen lääneissä – edullisimmat taas Itä-Suomen ja Lapin lääneissä. Esimerkkien laajat hintahaitarit saattavat kertoa siitä, että kuntokartoituksen laajuudesta ja sisällöstä ei ole yhtenäistä käsitystä. "

Lähteet:
www.kuluttajavirasto.fi/File...ukset+.doc

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2010 - 10:23

Tekijä ilmoittaa hinnan. Kustantaako työnantaja (pakko olla yksityinen) työntekijöidensä laskuja?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2010 - 10:46

Jos olet ostamassa asuntoa, niin pitäähän se tehdä.
Tekijöitä on monenlaisia.
Siitä huolimatta vaikka kuntotarkastus on tehty voi käydä "köpelösti".
Kuluttajavalituslautkunnalla on monta riitaisaa tapausta ostetun asunnon tai kiinteistön kaupan jälkeen, vaikka kuntotarkastus on tehty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2010 - 16:30

Riippuu laajuudesta, pelkkä kosteustarkastus ei maksa kerrostalossa montaa sataa ja sen voi kyllä lisätä kaupan hintaan - ainakin osittain.