Milloin ja missä syttyi ensimmäinen sähkökatuvalo?

Siitäkö olis alkanut alamäki maailmassa?

Avainsanat: katuvalot ja sähköllä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.02.2010 - 16:16

Luulenpa melkein, että tuo alamäki alkoi jo paljon aiemmin. Ehkäpä silloin kun esi-isämme eivät malttaneet pysyä neljällä jalalla vaan väkisin pyrkivät pystyyn. Ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa - olisipa keksitty jo silloin ;)

Kysyjän kommentti

2.2.1880 – Ensimmäinen sähköllä toiminut katuvalo otettiin käyttöön Wabashissa Indianassa. Wiki.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.02.2010 - 22:27

Tais olla venäjällä joskus 1870 luvun loppupuolella.
Jospa lie yhtä alamäkeä . . .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2010 - 23:04

Tamperelaiset väittää:
Euroopan ensimmäinen sähkövalo syttyi Finlaysonin tehtaalla vuonna 1882. Maan ensimmäiset sähkökatuvalot syttyivät Tampereella kuusi vuotta myöhemmin. ...
www.tampere-seura.fi/melko/Ainoa.html

Sähkön tulo mullisti kaiken myös tievalaistuksen saralla. Ensimmäiset sähkövalot keksi venäläinen insinööri Pavel Jablotškov, joka kehitti vaihtovirralla toimivat "Jablotškovin kynttilät" vuonna 1876. Jablotškovin kynttilät olivat mekanismiltaan yksinkertaisia, halpoja ja kaasulamppuja huomattavasti kirkkaampia, ja ne toivat sähkövalaistuksen suuren yleisön tietoisuuteen.[7] Vuonna 1879 Thomas Edison kehitti kuuluisan hehkulamppunsa, ja
fi.wikipedia.org/wiki/Katuvalo