Onko hehkulamppukielto loppuun asti mietitty?

yle.fi/alueet/lappi/2010/02/...14372.html

Hehkulamppu on parempi lämmönlähde kuin sähköpatteri. Se lämmittää kohteen paremmin kuin patteri, esim. nahkasohvan ja sillä istuvan ihmisen.
Hehkulampuilla valaistu huone tuntuu lämpimämmältä kuin patterilla lämmitetty juuri tämän vuoksi, vaikka lämpötila on sama.

Mitenköhän paljon noita elohopeaa sisältäviä pienlamppuja joutuu kaatopaikalle ja luontoon? Moni ei taida jaksaa viedä yhtä lamppua jäteasemalle, vaan livauttaa sen roskapussiin.

Jos lämmittää sähköllä, sähkölasku ei pienene yhtään, ellei nyt ole kovin paljon ulkovaloja, missä tietysti ei kannata ilmaa lämmittää.
Jos on öljylämmitys, niin öljyä kuluu enemmän.
Luulisi sitä maailmassa olevan kiirellisempää parannettavaa?
Käyrät kurkut sentään palasivat kauppoihin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.02.2010 - 21:25

Ja yksi juttu mistä ei olla julkisesti puhuttu on ettei energiansäästölamput sovi missään nimessä lukuvaloksi! Syy:Ko.valaisin säteilee haitallista säteilyä ja kasvojen lähellä sitä ei saisi käyttää!Säteilee moninkertaisesti esim.näyttöpäätteisiin verrattuna!

Lähteet:
Jokin tiedeartikkeli josta luin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.02.2010 - 21:17

Kuten jo edellä kerrot, ei ole loppuun asti mieitty. Ja ainakin meillä on valaisimia, joihin ei edelleenkään saa energialamppuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2010 - 00:17

ei ole meilläpin mitään kieltoa ja tuskin tuleekaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2010 - 17:36

Saksalaisen tutkimuksen mukaan uudet "energiansäästölamput" ovat kaikkea muuta kuin energiaa säästäviä. Kun katsoo tässä yläpuolella väpättävää lamppua niin tuo päätelmä on helppo uskoa. Omissa lampuissa valoteho putosi muutamassa päivässä valtavasti ja ihmeellistä vilkkumista koko ajan, kaikissa uusissa lampuissa.