Ylenmalkaisesta popsimisesta tuli mulla mieleen,mitä käsitätte ylenmalkaisella,yleensä?

Avainsanat: yleisesti ylenmalkaisesta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.02.2010 - 08:58

suurinpiirtein tuli ekaks mieleen, esim... siivosin ylimalkaisesti , niin en sit kuitenkaan kolunnut kaikkia paikkoja rätin kans , elikä ylimalkaan vain..tai jottai ...

Kysyjän kommentti

sama mullekin tuli,kolmannen polven helsinkiläisenä,mutta taitaaas olla murreversio tämä ylenmalkainen,yhdistettynä siivoukseen?!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.02.2010 - 01:24

en nyt jaksanut kaivella mitään sanakirjoja, mutta noin omassa kielenkäytössä löytyy vain sanat
ylimalkainen ja ylenpalttinen eikä mitään ylenmalkaista ollenkaan
(ylenmalkaista kyllä näkee käytettävän ja silloin ajattelen että kirjoittaja tarkoittaa ylenpalttista)

kysytyssä esimerkissä
sellainen yli kohtuuden menevä on ylenpalttista popsimista

Lähteet:
ihan vain päissäni mietittyä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.02.2010 - 08:00

Minulle tulee mieleen sana holtiton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2010 - 08:40

Ylimalkainen = tuttu sana, ylenmalkaisesta en ole kuullut eikä se varmaan sanastoomme kuulu edes. Ylimalkainen = suurpiirteinen....muitakin määreitä löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2010 - 10:19

Monet lukevat kysymykset ylenmalkaisesti ja vastaavat mitä sattuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2010 - 10:33

Kait syö melkein jatkuvasti jotain. Minulla on tästä tämmöinen käsitys.Eli käy jääkaapilla ja etsii koko ajan jotain mitä vois mutustella suussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2010 - 12:56

ylenmalkainen lienee murresana liiallisesta,
ylenanto taas tarkoittaa yleensä oksentamista........
ylimalkainen suurpiirteisyyttä, suurinpiirtein.
ylensyöminen liikasyöntiä.....

käsitin d-vitamiinin yhteydessä ollut ylenmalkaista popsimista
että henkilö on syönyt yli annostusohjeen, liikaa popsinut d-vitamiinia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2010 - 16:54

Mielestäni ylenmalkainen ja ylenpalttinen on sama asia, kuten palisanteri sanoo "murre" on ylenmalkainen. Kumpikin tarkoittaa liiallista, syömistä, juomista, siivoamista jne.