Onko vielä missään yleisiä saunoja olemassa?Uimahallissa kyllä on..entä muualla?

Ennen oli paljon yleisiä saunoja..ainakin meilläpäin oli monta..

Avainsanat: yleinen sauna.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.01.2010 - 21:27

www.saunaseurakipakka.fi/

www.kymensanomat.fi/Online/2...37868513/4

Siinähän noita minne haluat mennä?
fi.wikipedia.org/wiki/Yleine...ta_muualla

Kysyjän kommentti

Kiitoa löysit..KIPAKAN KOTKASTA:..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.01.2010 - 21:25

Sen verran tiedän, että Helsingissä on ainakin yksi. Tarkempaa osoitetta en muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2010 - 21:44

kyllä Helsingistä vielä löytyy muutamia 'perinnesaunojakin' , vaikka taitavat olla kovin uhanalinen laji ja sukupuuttoon kuolemassa

linkistä löytyy toiminnassa olevat

omakaupunki.hs.fi/haku/Sauna...lsinki/R/2

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2010 - 22:00

en nyt ex turkulaisen ol varma onkos tuol pakal viel yleinen sauna, mut muistelisin , et on.. vai loppusko se nyt just täs viimevuoden syksyl...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2010 - 22:12

Kylpylöissä on ne höyrysaunat yleensä yhteisiä.
Kun asuin Tampereella niin ainakin silloin oli työmatkalla (pispalassa) yksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.01.2010 - 22:17

Muistikuvani on sellainen että Hesassa olisi ainakin yksi ollut, ellei sekin sitten ole jo lopetettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.01.2010 - 22:21

On niitä vielä. Kotkassakin yksi wikin mukaan. Helsingissä kait kolme, Turussa, Tampereella ja Oulussa vähintäänkin yksi. Voi olla enemmänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 04:15

Täällä Turussa on ainakin Forum niminen , mieheni käy kerran vuodessa siellä kupattavanikin, jää rahaa hänelle että toisetkin naiset häntä kuppaavat enkä minä yksin. heh

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 07:07

Kauhavalla on ojutjärven rannalla yksi sauna

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 08:11

Pispalassa sijaitsee myös Suomen vanhin edelleen toimiva yleinen sauna, vuonna 1906 toimintansa aloittanut Rajaportin sauna. Saunan omistaa Tampereen kaupunki ja sen toiminnasta vastaa Pispalan saunayhdistys ry. Rajaportin saunan lisäksi Pispalan alueella on ollut kaikkiaan liki kymmenen yleistä saunaa, joista kaksi viimeistä, niin sanotut Sirenin sauna ja Harjun sauna (Sallin vaarin sauna), joka oli aikoinaan tunnettu yrttikylvyistään, olivat toiminnassa 1980-luvulle saakka.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 08:55

Helsingissä on ainakin yksi, Kaarlenkadulla, siitä on juttua lehdissä silloin tällöin, viimeksi kait nyt joulun aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 09:21

Tallinnassa on aika monta vielä, en vain ole niissä käynyt, joten en tiedä niiden tasoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 10:04

En ole ihan varma että olisko muuramessa veilä sauna kylässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 11:59

helsingissä on ainankin,mutta Lappeenrannassa ei tietääkseni ole yhtään talviaikaan lämpiävää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 13:57

Tampereella on Rajaportin sauna,Härmälän sauna ja Rauhaniemen kansankylpylän sauna,joka on Rauhaniemen uimarannalla .Talvisin avantouinti mahdollisuus.Sauna on avoinna ympäri vuoden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 15:03

Hesasta löytyy muutama esim.mainittu Kotiharjun Sauna suosittu,kantapaikkana lähiseudulle sekä polttari-ja kaveriporukoiden käytössä,samoin Hermannin Saunaa pitäis käyttää enempi,on tosi söpö ja kodikas paikka.Uimahallien yhteydessä ihania höyrysaunoja,tulee mieleen Hammamet-fiilis minttutuoksuineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 20:34

Ei tietoa. Mutta muistan kun pienenä tyttösenä äitini vei meidät lapset yleiseen saunaan .Kotona ei ollut peseytymis paikkaa .Sauna sijaitsi 500m päässä.Lihava täti istui lippuluukulla luppsakkana ,rahasti ja myi limonaadia.Miehet sai ostaa selänpesun samaselta tätiltä maksua vastaan.Sauna oli lapsensilmin iso.Paljon väkeä ja kuuma.Vihta läiski siellä täällä.Hyvät koivun tuoksut tuli sieraimiin.
Miesten puolella kova naurun hersyntä kun täti pesi selkää.Kaikilla kivaa ja uni tuli taatusti kun koitiin mentiin.Se oli kunnon saunomista.