Minkä ikäinen on mielestäsi ns. vanha? Perusteletko myös?

yuide,nainen (?),8 vuotta (???) heitti kysymyksen tossa jokunen aika sitten, että minkä ikänen olet?
Joten tästä seurannaisena kysynkin yllä olevaa? Omasta mielestäni äitini esim oli vanha jo 35v, mut kun ikää karttui niin hänkin nuoreni silmissäni/ajatuksissani, jne. Mitä mieltä itse olet, kuka on vanha, ja miksi, voiko olla nuori vaikka on vanha ja päinvastoin?
Vastauksista taas "päättelen" kuinka moni vaivautui lukemaan tämän 'lisätietoja' -kohdan. heh..

Lisätty: 11.08.2008 - 16:59

Sori tää ei siis oo mikään antiikkia, antiikkia -ohjelma, vaan kyse on siis ihmisestä...

Avainsanat: vanha ikä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.08.2008 - 22:31

Ikä on vain numero. Vanha on kai joskus 75 vuotiaana. Minusta ainakin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.08.2008 - 17:14

Samat on kokemukset minullakin vanhasta äidistäni ja isästä. Itse tunnen olevani yhtä nuori ja lapsellinenkin vaikka vuosia karttuu. Itse en tunne olevani vanha, mutta lapset sanovat minut nähdessään, minun olevan vanhan ja kohta kuolet.Eiköhän tämä ole iätön kysymys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2008 - 17:29

Mies on vanha kun hän alkaa salailla ikäänsä; nainen kun hän alkaa kertoa omansa.
-Oscar Wilde-

Japanissa yritetään opettaa tietokoneet tunnistamaan ihmisten ikä kasvojen perusteella.

Uteliaisuus ja avoin mieli ovat ihmisen ikää tärkeämpiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2008 - 18:09

mulla se on kyllä mennyt kanssa niin, että mitä enemmän ikää kartuu sitä nuoremmilta
ne ihmiset tuntuu, jotka tuntui tosi vanhoilta kun olin nuori.
vaikka en ole kyllä vieläkään kovin vanha.

asiasta kukkaruukkuun, tein kerran henkinen ikä testin ja olin siinä 47v.
tei sen myöhemmin kyllä uudestaan ja taisin olla n.30
joten,henkisestikkin voi olla vanhempi mitä oikeasti on.

äitini miesystävä on pikkasen päälle 70, eikä ole mielestäni lainkaan liian vanha.

rakkauskaan ei katso ikää. mieheni on minua 10 vuotta vanhempi.
välillä kyllä tuntuukin, kun oikeen leikkisäksi ryhdytään, että kumpi se meistä vanhempi taas olikaan.
ja kyllä, mielestäni nuori voi olla vanha ja vanha voi olla nuori.
sitä on vähän niinkun just niin vanha tai nuori kun susta itestäs tuntuu.

ja sittenhän on myös niitä ihmisiä, jotka näyttää vanhalta, vaik ei ois ku 25, niin näyttääki 35:toselta
on 50 ja näyttääkin 38:silta

Lisätty: 11.08.2008 - 18:26

ai niin ja se ns. vanha on 80-100
semmonen vanha mummo tai pappa, jotka istuu keinussa.
mummo virkkaa ja pappa polttelee piippua ja yskii.

Lähteet:
mun vilisevät ajatukset päässäni

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 11.08.2008 - 20:37

KAI TÄSSÄ MEIKÄLÄINEN ON VANHA JONKUN VINKKELISTÄ KATSOTTUNA. MUTTA EI SE MITÄÄN, KUN ON MIELELTÄÄN NUORI, EIKÄ VIELLÄ PEILISTÄKÄÄN KATSOTTUNA NÄYTÄ IHAN TOIVOTTOMALTA. EIHÄN NIITÄ VANHOJA OLEKKAAN NYKYÄÄN, VAAN KAUAN ELÄNEITÄ.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2008 - 21:03

Virallisesti ihminen on vanha kun hän pääsee vanhuuseläkkeelle 65-vuotiaana. Esimerkiksi työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuusläkkeeksi.

Iän mukaan laitetaan rajoja milloin mihinkin asiaan. Mutta totuus kai vanhenemisesta on kai se, että ihmisen elimistö on kukkeimmillaan noin 25 vuotiaana. Siitä se sitten pikkuhiljaa alkaa rapistumaan. Toki pitämällä hyvää huolta niin fyysisestä kuin psyykisestä kunnostaan voi vanhenemistaan hidastaa.

Mutta, mutta....vuosirenkaat sittenkin kasvavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2008 - 22:38

Fyysisesti keskis alkaa kaksvitosena , joten sieltä se vanhuuskin kurkistelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2008 - 11:09

Ihminen on rakenteellisesti ‘suunniteltu’ ja mitoitettu neljänkymmenen vuoden käyttöä silmällä pitäen. Sittemmin ovat elinolosuhteet, mm. ravinnon saanti, helpottuneet ja huolto parantunut niin paljon, että ilman vakavia sairauksia me pysymme ihan hyvässä toimintakunnossa reilusti yli 80 vuotta, sitkeimmät yltävät sataankin lähes omin voimin. Väistämätön tosiasia kuitenkin on, että pikku hiljaa se askel lyhenee reippaimmillakin kahdeksan kympin jälkeen.

Henkinen puoli sitten on ihan toinen juttu. Siinä omat asenteet, uskomukset ja tavat vaikuttavat huomattavasti enemmän siihen missä vaiheessa muutumme ’vanhoiksi’. Vaikka aika syö niitä harmaita aivosolujakin tasaiseen tahtiinsa, niitä kyllä riittäisi paljon pidempäänkin. Oppimis-, uusiintumis- ja sopeutumiskykyä kyllä löytyy ihan riittävästi harmaidenkin hapsien alta, useimmiten kyse on omasta asenteesta ja myös siitä mitä ympäristö sallii. Lainatakseni taas kerran Bodil Jönssonia: ”Tarpeellisena olemisen tarve yksi perusmoottoreista, joka pitää ihmisen vireänä ja kehityskykyisenä”. Siitä kun luovut olet ruvennut vanhaksi.

Vanhan ihmisen ikärajoja en menisi asettelemaan, tosiasiat on parasta hyväksyä ja mahdollisuuksien rajoja on hyvä tarkastella, ettei ihan hurahdeta.

Ja muistaa että …. joka hetki elämme parasta aikaa …

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 20:58

Se riippuu minkä ikäinen on. Kun olin n. kuusivuotias, kaikki yli kolmetoistavuotiaat olivat niiiin vanhoja, tuntuivat melkein aikuisilta. Mutt nyt taas, kun olen kolmetoistavuotias, tuntuu että on nuoruuden alkuvaiheissa. Yli seitsemänkymmentä vuotiaat tuntuvat vanhoilta, ja kun äitini on yli nelikymppinen, hänkin tuntuu vanhalta. Mutta kun olen itse sen ikäinen tai yli, se ikä kai sitten tuntuu aika nuorelta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2008 - 00:09

No kait se on niin, että vanha on ainakin kymmenen vuotta itseä vanhempi