Vasen olkavarteni murtui joulukuussa 2009. Onko kenelläkään kokemuksia kuinka hyvin paranee? Milloin voi hiihtää/ajaa autoa?

Olkavarteni leikattiin ja sinne laitettiin metallilevy ja ruuveja, joita ei ole tarkpoitus poistaa. Leikkauksesta on nyt kulunut 5 viikkoa ja vieläkin kättä särkee ajoittain ja kaikki tekeminen on hankalaa. Onko kellään kokemusta siitä, että elimistö hylkii metallilevyä/ruuveja? Miten se ilmenee ja milloin hylkiminen tapahtuu siis kuinka pitkän ajan kuluttua siitä, kun metalli on käteen leikkauksen yhteydessä laitettu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.01.2010 - 20:01

lääkäri kyllä osaa tuohonkin kysymykseen vastata parhaiten.
jos olet vaikkapa allerginen juuri sille metallille mitä ruuvit ja levy sisältävät.
mutta 5-viikkoa kuulostaa kovin lyhyeltä ajalta .
ikä ja kehon paranemisnopeus ja kipukynnys.

Lisätty: 30.01.2010 - 20:04

tuoltapa löytyi tutkimus:
www.hallinto.oulu.fi/viestin...kkila.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.01.2010 - 20:31

Nuorempanakin 6 viikkoa on yleensä kipsatun luuvamman kipsin pitoaika.
Kysy lääkäriltä milloin kivut lähtee. Kaipa niitä kevyesti on hyvä treenata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2010 - 20:59

Urheilijanuoriltani ei ole mennyt kuin ristisiteet polvesta ja senkin leikkauksen jälkeen kuntoutus kesti noin vuoden. Kevyesti oli harrastettava muuta kuin varsinaista lajia eli juoksua. Sinun tapauksesi tuntuu vaikeammalta.

Kysymykseesi vastaa parhaiten sinua hoitava lääkäri. Ole kuulolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2010 - 21:20

Eikös ne levyt kuitenkii oo nykyään titaanista tehty, ja sopii hyvinkii ihmisen kroppaan, eikä tarvii poistaa.... kyllä mielestäni puolisen vuotta kestää toipuminen... säryt onneks hellittää jo paljon aiemmin... mutta liikuntaa kivun sallimissa rajoissa kuitenkin näin enste alkuun.. pikaista paranemista:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.01.2010 - 23:17

Ei ole kokemusta, mutta kehoittaisin että ottaisit yhteyttä lääkäriisi ja kertoisit hänelle noista tuntemuksista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2010 - 17:26

Itseltäni ei ole mennyt kuin nivelsiteet nilkasta ja ei tuo koipi oo enää entisensä sen jälkeen ollut. Aikaa monen monta vuotta.

Kyllä ne siellä lääkärissä osaavat sanoa kuinka kauan paranemiseen menee aikaa. Eihän se leikattu tosin uuttaa vastaa...