Miksi tyttöni koira on allerkinen ,monelle osto ruualle iho oireilee? Lääkäri kertoo että koirallla on atopia.Ulkoa tultua ja

syönnin jälkeen koira alkaa hangata itseään matoihin.

Avainsanat: koiran allergia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 11:19

Se on vietävä poikakoiran luo. Saksassa töissä ollessani kävin tulkin kera erään vanhemman pariskunnan luona soittamassa kotomaahan kun eivät sakut olleet vielä työmaalle tuotua puhelinta.
Tulkki tervehti pariskuntaa "koira se vetää varvit" ja toiset vastas samoin. Samalla huomasin että narttukoira hankasi peräänsä jutesäkkiin. Arvatkaa oliko naurussa pidättelemistä.
Sitten saivat tietää mitä se tarkoittaa ja loppui ystävyys, mutta työmaallakin oli puhelin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 10:56

Monet koirat ovat viljatuotteille allergisia, tiedän tuttava koirista tämän, jos luet ne ruokien mitä sisältävät ohjeet ja kokeile sellaisia ruokia missä ei viljaa ole, ja ainakin eläinlääkäreillä on myynnissä sellaisia tuotteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.01.2010 - 10:59

Sitä en osaa sanoa miksi, eikä varmaan moni muukaan osaa. Samalla lailla koirat voivat olla allergisia kuin ihmisetkin. Kai se on joku geenimuutos tai mikä lie, mikä sen aiheuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 11:07

Ikävää ,kun koira,eläin tulee sairaaksi ruoalle.Tyttäresi täytyy alkaa tekemään itse koiran muonat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 11:18

on koirillakin alerkioita,sekä muitakin sairauksia , minunkin tyttären kiinanharjakoira tuli allerkiseksi villalle, kun kudoin sille villapaidan , joka oli oikeaa villaa, nyt kun tein uuden pusakan jossa ei ollut villaa , pysyi nahka ehjänä...kannaitsko teidän tehdä sit koiralle itse ruuat ja kysyä eläin kaupasta sellaisia ruokia , joita sit voi antaa sille,et ei tule alergiaa ...kurja juttu tuo on kyllä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 12:06

Tuttavan koira ainakin on allerginen niin monelle ruoka-aineelle, että vain tietyt kuivanappulat ja poronliha käy. Allergian syytä on varmaan aika vaikea tietää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 13:00

Monella koiralla on allergiota ja atopiaa siinä missä meillä ihmisilläkin. Ne ovat useimmilla koirilla perinnöllisiä juttuja ja liityvät herkistymiseen ulkoisille teköille kuten jollekkin ruoka-aineelle, tai esim pölylle. Sen hoito vaati paitsi hyvää ruokavaliota, niin myös ihon ja turkin kostutusta usein toistuvin pesuin sekä lääkärin määräämiä lääkkeitä, etenkin näin talvella jolloin koirienkin iho altiimpi kuivumiselle. Näillä keinoilla koiran atopiaa ja allergioita voi heloittaa, muttei poistaa koskaan täysin. Tämän te varmaan tiesittekin tyttärenne kanssa. En voi kuin vain toivoa, että tyttäresi jaksaisi hoitaa koiraansa atopiasta ja allergioista huolimatta. Jollei jaksa niin miettikää vakavasti sitä onko eläimen pito enää järkevää, sillä koiran vaivat tulevat pahenemaan ellei sitä hoida todella hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 20:12

Jättäisin ensin vehnän pois. Sitä on monessa nappula ruuassa, mutta vehnättömiäkin löytyy.
Se on ollut ainakin meidän koiran kohdalla se joka on auttanut ettei ole "polvet ruvella". Eikä ole tarvinnut ostaa kalleinta sorttia jotain erikoisruokia. Lumienkeleitä kyllä tahdotaan tehdä, hangessa, mutta osittain se johtunee myös karvan lähdöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 22:04

Sanon ihan samaa,kun Lumikeiju..Vehnä pois..
Hyvää vehnätön nappula.

HAU-HAU
Champion
LIHAISA
KANA-RIISI
koiran täysravinto..

Tänään juuri ostin 2kg pussin maksoi 5,50euroa...kelpaa hyvin koiralle ja edullista..

Kannattaa kokeilla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2010 - 22:09

Ei vehnä ole ainut peikko, myös säilöntäaineet sekä ruoan väriin, tuoksuun ja makuun vaikuttavat aineet ovat yhtä pahoja allergian aiheuttajia. Soija, maissi, kananmuna, possu ja nauta ovat monen koiran allergian aiheuttaja.
Kuivaruoassa viihtyvä varastopunkki aiheuttaa joillekkin allergiaa. Jos syy on varastopunkki (tai muu vastaava ötökkä), niin siitä ei pääse eroon kuin tekemällä itse koiransa ruoat.

Suosittelen alkuun etsimään mahdollisimman puhtaan kuivaruoan, missä ei olisi mitään kemiallista, vaan kaikki lisätty on liha- tai kasvipohjaista ja näitäkin mahd. vähän.

James Wellbelovedin ruoat ovat sopineet loistavasti meidän soija- ja vehnäherkälle nartulle, eikä kyseinen ruoka ole edes kalliimmasta päästä erikoiskaupan tuotteista.

Roan vaihdon jälkeen, allergeenit tuppaavat viihtymään kehossa viikkoja, joten ensimmäisen kahden kilon pussin jälkeen ei kannata vielä luovuttaa, tosin oireidenhan pitää vähentyä ajan saatossa jos ruoka on sopiva.
Tämä pätee myös nameihin yms. ruoan lisänä annettaviin herkkuihin, niiden pitää olla myös koiralle sopivat.

Myös laadukkaiden rasvahappojen lisääminen on tärkeää kuten yllä mainittiin. Rypsiöljy ei riitä vaan koira tarvitsee yhtä lailla molempia omega-rasvahappoja kuten ihminenkin. Esim. Nutrolin on hyvä lisä ruokaan ja saattaa vähentää kutinaa, välttäisin varmuudeksi kalaöljyä, myös kala voi aiheuttaa oireita.

Kaikki eläinlääkärit eivät välttämättä tiedä koiranruokinnasta perusasioita enempää, joten jos asiat jäävät ihmetyttämään kannattaa ´kysyä neuvoa asiaan enemmän perehtyneeltä.

Tsemppiä!!

Lisätty: 30.01.2010 - 22:11

Asiasta kukkaruukkuun. Omat koirat hankaavat itseään myös syönnin ja ulkoilun jälkeen, kuivattavat ja putsaavat itseään, varsinkin narttu jolla pitkä karva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2010 - 10:55

Eläimillä on yliherkkyyksiä ja allergioita ihan niinkuin ihmisilläkin. Jos eläin hankaa itseään mattoon se voi olla itsensä puhdistamista myös, ei liity allergiaan aina suinkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2010 - 17:07

Tee koirallesi Yrjölän puuroa. Ohjeen löydät netistä. Googlesta.