Mitä tulee sanasta lanttu mieleen?

Avainsanat: leikkaako lanttu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 09:01

Pää.

Kysyjän kommentti

=kaali

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 08:17

Ihan oikea juureslanttu ja lapsuus. Äiti halkaisi ison lantun ja raastoi puukonterällä lantusta "sosetta" meille lapsille syötäväksi. Mukava muisto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 08:18

Siitähän tulee heti toi erittäin tuttu ja hyväksi todettu juurikas. Siinä raakana syötynä erittäin tärkeitä vitamiinia. Sit palautu vuosientakainen yhden pojan lempinimi.Oli saanut sen nimen varmaan lyhyyden ja paksuuden vuoksi.Taisi muuten olla Lauri nimeltään, isä sanoi että ei tuolla sun lantunsisällä mitään ole.Mä vastasin ,ei sunkaan .Siitäkö se riemastui.Hyviä muistoja.
Kesähän siitä Kasvatan itselleni lanttui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 08:36

Juures.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 08:56

Lanttu, josta käytetään myös nimiä räätikkä ja räätikäs, on juures.
www.terveyshymy.fi/terveysuu...tu-leikkaa

lanttu on myös järki sanan korvike.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 09:25

alkuperäisen merkityksen lisäksi sana lanttu on saanut paljon muutakin käyttöä

______
mm.

Kato Googlella, jos ei sul muuten lanttu leikkaa. ( = kvg )

lanttumaakari = Psykoli/Psykiatri

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 10:16

Äiti jältti meille lapsille,kun oltiin pieniä.Omapää ja se joskus leikkaa,mutta välillä hirttää kiinne.Lanttulaatikko,lanttukukko,lanttukuutiot rasvassa kypsennettynä,ovat muuten ihania.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 10:27

Pää :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 10:28

Lantusta tulee mieleen lanttu raasta,lanttu kuutiot pannulla paistettuna, sit myös lanttulaatikko. olen myös kuullut sanonnan ( ET leikkaako sun lanttu nyt)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.01.2010 - 10:32

Pää ja äly. Hyvin leikkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 10:38

Nyt tulee juures, sitä on meidän parveekkeell muutama syväjäässä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 10:51

Vanha koulukaverini, jonka lempinimi oli Lanttu. Ja kotikyläni 4H-neuvojaa nimitettiin aikoinaan Lanttu-Kaisaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 12:39

Lanttu (Brassica napus), josta käytetään myös nimiä räätikkä ja räätikäs, on juures. Se on Euroopassa nuorempi tulokas kuin nauris, mutta on silti arvioitu, että se olisi ollut yksi kolmesta pääjuureksesta, joita roomalaiset käyttivät. Täysin varmoja voidaan olla vasta 1500-luvun kasvikirjojen kuvista, että ne esittävät lanttua. Lanttu on syntynyt kaalin ja nauriin risteytymästä, mutta ei olla varmoja, onko siitä suoraan syntynyt lantun esiaste, josta on lantun lisäksi kehittynyt rapsi, vai onko ensin syntynyt rapsin esiaste.

Nuotiohiilloksella kypsytettynä lähes syötävää, mutta ei nauriin veroista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 14:02

Lanttu ja kaali on usen päänupista käuyetty sanonta,mutta kasvina erittäin ravintopitoisia ja maukaita vyhanneksia niin laatikkona kuin raasteenakin ja vain mielikuvitus on este mitä kaikkea niistä saa aikaan .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 14:45

Lantusta tulee mieleen, että pitää käydä ostamassa pari pientä lanttua viikonlopuksi. Mukava välipala tai naposteltava illalla telkkaria kattoessa tai napsuillessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 19:22

Kyl mulle ensimmäiseks lantusta niinku kaalistaki tulee päänuppi mieleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 23:17

Juures kyllä ensimmäisenä..Ja sanonta,kun lanttu ei leikkaa..kun pää on ihan tyhjä..