Onko pikkuserkkujen lapset sukua toisilleen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.01.2010 - 17:19

samoja geenejä löytyy jonkin verran, siis sukua ovat

Pikkuserkkujen lasten sukulaisuussuhteesta keskenään on Wikipedian mukaan ainakin sukututkimuksessa käytössä kolmannen polven serkku ja siitä eteenpäin neljännen polven, viidennen polven jne. Kansanomaisessa käytössä ovat sanat sokeriserkku, sirpaleserkku ja kääpiöserkku.

Kielikello 2/95 kertoo, että sokeriserkku sanaa käytetään eri puolilla Suomea vähän eri merkityksissä. Jossain se tarkoittaa juuri pikkuserkkujen lapsia ja jossain taas pikkuserkkua kaukaisempia sukulaisia yleensä. Sanaa voidaan käyttää myös avioliiton kautta sukuun tulleista. Artikkeli mainitsee sokeriserkkujen jälkeen vielä harvinaisina termeinä mesi- ja hunajaserkut.

Lähteet:
www.kirjastot.fi/fi-FI/tieto...375b47dd9b

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 27.01.2010 - 17:22

Ovat sukua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 17:34

Kaukaisempia sukulaisia: sokeriserkku, sirpaleserkku, n-polven serkku

Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 17:36

Suvustaan ei pääse eroon pikkuserkun serkkukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 17:40

Sukuahan he on.Ovat pikku-pikkuserkkuja.Hih

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 17:42

Jeps sukua ovat,mutta kaukaista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 17:47

Ovat lähtöisin samoista isovanhemmista, joten toki ovat sukua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 17:55

Pikkupikkuserkkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 18:38

Sukua sukua eihän toiset kyllä välitä vaikka on serkukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 18:38

Onhan ne. Alenevassa polvessa. Tosin ei minulla ole yhtään serkkua, joten olen hieman ummikko näiden serkkujen kanssa. Mitä serkumpi, sen herkumpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.01.2010 - 19:20

Hehän ovat pikkupikkuserkkuja keskenään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 20:39

Vastaan samoin kuin edellä eli pikkupikkuserkkuja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 20:43

Onhan ne...ja suku on todella pitkä..monien povien takaa.,,kun aletaan sukua selvittämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2010 - 21:51

Ovathan samaa sukua, eihän siitä mihinkään pääse, mutta kaukaisia. Saattahan joillekin pienen pienikin sukulaisuussuhde muodostaa "verisiteen", eli henkilö on läheisempi kuin kuka tahansa juuri sukulaisuuden perusteella. Ja onhan se hienoa sanoa olevansa jollekin jukkikselle sukua, vaikka olisikin vain pikkupikkuserkku. Minullakin on tällainen julkkis sukulaisena, serkkuni lapsi on televisiossakin omaa sarjaa vetänyt julkisuuden henkilö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2010 - 10:26

Ovat pikkupikkuserkkuja ja suvun ominaisuuksia kantavat varmaan. Jos sattuu tietämään jonkun joka on julkkis, kannattaa ottaa heti sukuun kuuluvaksi!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2010 - 16:33

Kyllä ovat sukua.