Milloin Suomen lentomerkkien päällä oli kruunu ja miksi?

Ohjaajien, tähystäjien ja lentosähköttäjien kokardien päällä oli kerran kruunu. Mitä se symboloi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.01.2010 - 22:27

Tarkoitatkohan tätä
Suomen lentomerkki ja lähes saman näköinen lentosähköttäjän merkki katosivat. Silloinen majuri Olavi Seeve piirsi uudet, erikseen ohjaajille, tähystäjille ja lentosähköttäjille. Tasavallan presidentti hyväksyi ne 30.7.1945. Merkkien päätunnuksena on Gallen-Kallelan piirtämä alkuperäinen merkki kruunuineen lisättynä vaakasuorilla siivillä. Hakaristi on korvattu haukalla ja lentosähköttäjän merkissä salamalla. Tasavallan sotilaslentäjät ovat yhä tänäänkin kuninkaallisia.

Lentomerkin kruunu lienee ainoana muistuttamassa vuoden 1918 kuningasseikkailusta, ajasta, jolloin tynkäeduskunta valitsi saksalaisen Hessenin prinssin Friedrich Karlin Suomen kuninkaaksi.

Lähteet:
www.virtualpilots.fi/feature...aristimme/

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.01.2010 - 08:22

Vapaussodan jälkeinen turvallisuuspoliittinen tilanne herätti ajatuksen monarkkisesta valtiomuodosta. Merkkiin piirrettiin ylimmäksi kruunu. Tynkä-eduskunta valitsi syksyllä saksalaisen prinssi Friedrich Karlin Suomen kuninkaaksi. Saksan keisarivalta luhistui marraskuussa 1918 ja niin myös ajatukset Suomen kuninkaasta. Tätä vaihetta maamme historiassa ruvettiin myöhemmin kutsumaan kuningasseikkailuksi. Kruunu jäi paikalleen Lentomerkkiin, vaikka tasavaltalainen valtiomuoto hyväksyttiin. Suomalaiset sotilaslentäjät olivat siten suorastaan kuninkaallisia.
www.virtualpilots.fi/feature...aristimme/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2010 - 08:31

Se on sujettu jo;
www.huuto.net/kohteet/sotila.../122818594

Niin mikä muuten on lentomerkki; siviili- vai sotilas logo?
www.sllpilots.fi/
fi.wikipedia.org/wiki/Suomen...ilmavoimat

Lähteet:
www.ilmavoimat.fi/index.php?id=14