Mtä tapahtui tarkallen 54 vuotta sitten Suomelle.

Päivän uutiset. Siis ihan päivälleen. Aika iso uutinen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.01.2010 - 20:10

Entinen Neuvostoliitto 25.1.1956 luovutti Porkkalan alueen takaisin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.01.2010 - 19:52

Tuli kuluneeksi neljä vuotta olympialaisista tai siitä kun alkoi ekat TV lähetykset?
Nämä villejä arvauksiani vain:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.01.2010 - 19:57

Saatiin Porkkala takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 20:19

porkkala jutskaa minäkin veikkasin..tulik siit jotain juttuakin tuos töllös tai ratios..olin vaan kuulevinani ...ja eikös sitä myöskin sanottu porkkalan tunneliksi, kun junavaunujen ikkunaluukut peitettiin... junan kulkies silloin joskus muinoin..porkkalas....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 20:41

Suomen presidentinvaali 1956 valitsijamiesvaalit ja rantaradalla otettiin luukut pois vaunujen ikkunoista. Kekkoseta tuli kevväämmälä presidentti.
Odotin linja-autoa tienvarressa kun piti mennä hiihtokilpailuihin ja sitä ei tullut. Joku ukko VW autollaan pysähtyi ja sanoi on alkanut yleislaakko ja linjurit ei kulje. Pääsin kyydissä kirkolle ja sieltä seuran kuljeltuksessa kisoihin mukaan.
Pankaa historioitsijat päivämäärät kohilleen.

Lisätty: 25.01.2010 - 21:14

Suomi menetti vuokratulot Porkkalasta,
Neuvostoliitto maksoi alueesta vuokraa 5 miljoonaa Suomen markkaa vuodessa.
fi.wikipedia.org/wiki/Porkka...uokra-alue
Palautus toteutui 26. tammikuuta 1956

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 20:54

Välirauhassa 1944 Neuvostoliitolle sotilastukikohdaksi vuokrattu alue, joka käsitti Porkkalanniemen ja Upinniemen sekä niiden edustalla olevia saaria; yhteensä 380,5 neliökilometriä. Alue tuli jälleen Suomen haltuun 25.1.1956
www.hummeripojat.fi/iaaltone...ka_27.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 21:56

Syksyllä 1955 tapahtui yllättävä käänne Porkkalan vuokra-alueen vaiheissa. Suurvaltapoliittisen tilanteen muuttuminen, Suomen ja Neuvostoliiton välisten suhteiden kehitys ja Porkkalan tukikohdan meristrategisen merkityksen väheneminen mahdollistivat neuvottelut, joiden tuloksena ilmoitettiin Porkkalan palautuksesta. 17.9. 1955 lehdistö kirjoitti uutisesta kokosivun otsikoin. Moskovan välirauhansopimuksen allekirjoituksen 11 vuotispaivänä julkaistiin virallinen kommunikea alueen palautuksesta. Palautussopimus käsiteltiin pikaisesti eduskunnassa ja ratifiointiasiakirjat vaihdettiin 28. lokakuuta.

Sopimuksen mukaan Neuvostoliitton tuli vetää joukkonsa alueelta kolmen kuukauden kuluessa sopimuksen ratifioimisesta. Lopulta neuvostoviranomaiset määräsivät palautuspäiväksi 26.1. Kun palautukseen liittyvät loppuasiakirjat oli allekirjoitettu, avautuivat rajapuomit alueelle johtavilla pääteillä klo 15. Aura-autot ajoivat sotilassaattuiden edellä avaten päätiet. Myös lehtimiehet kiiruhtivat alueelle.

Lähteet:
www.oktanet.fi/personal/ove/...khist.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 22:45

Porkkala saatiin takaisin venäläisiltä ja siellä ei todellakaan ollut mikään niinkuin ennen.Kamalan siivon olivat sinne jättäneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2010 - 08:40

Porkkalan luovutus oli tuolloin. Eli päästiin katsomaan hävitystä minkä neukut olivat aiheuttaneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2010 - 23:51

Tässähän jo tuli useamman kerran mainittua..että Porkkala saatiin takaisin..