Selittäkää mulle tää langaton netti -juttu

Ensinnäkin on olemassa näitä nettitikkuja, mokkuloita ja mitä vielä. Nehän siis tökätään vaan nettijohdon paikalle ja netin pitäisi toimia missä vaan? Onko napsulaisilla kokemuksia niiden toimivuudesta? Onko ollut tarpeeksi nopea?

Sitten toinen nettiin liittyvä asia, josta puhutaan tavallaan myös langattomana nettinä, on tää joku boksi, joka on kotona, ja tietokone on siihen langattomasti yhteydessä. Onko se siis WLAN? Onko koneessa silloinkin kiinni jokin mötti?

Me ollaan muuttamassa ja mä tarvitsen töiden takia netin koko ajan, joten tommonen nettitikku voisi olla väliaikaisratkaisu. Nykyisessä asunnossa laajakaista kuuluu hintaan, mutta uuteen paikkaan olisi kiva keksiä jokin toinen ratkaisu.

Avainsanat: wlan mokkula nettitikku langaton netti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.01.2010 - 10:47

Nettitikku (josta DNA alkoi käyttää sanaa 'mokkula') on käytännössä matkapuhelinliittymä datasiirtoa varten ja se käyttääkin matkapuhelinverkkoa tiedonsiirtoon. Tikussa vain ei ole näyttöä, kuten puhelimessa, vaan läppärin näppäimistö ja näyttö tekevät yhdessä tikun kanssa toimivan systeemin. Nettitikku siis tarvitsee sopimuksen operaattorin (esim. Sonera, Elisa tai DNA) kanssa. Netin käytöstä maksetaan sopimuksen mukaan, esim. kiinteä maksu vapaasta surffauksesta tai maksu voi riippua siirrettävän datan määrästä (tällöin laskun summa voi olla yllätys). Nettitikku mahdollistaa yhteyden nettiin siellä, missä operaattorilla on matkapuhelinverkon peittoa. Operaattorin ilmoittama maksimisiirtonopeus (esim. 2 Mbit/s) toteutuu harvoin, vaan netin käyttö voi olla tuskallisen hidasta. Lisäksi maalla voi olla, että ei löydä edes verkkoa, eli netin käyttö ei onnistu lainkaan.

WLAN:lla tarkoitetaan oman lankaverkon jatketta. Eli sinulla on kotona modeemi, joka on kytketty puhelinpistokkeeseen. Tämä on ns. ADSL-liityntä. WLANia varten purkin pitää olla ns. WLAN-modeelin, eli siinä on antenni, joka jakaa langallista verkkoa edelleen myös langallisena. Modeemipurkkiin voidaan liittää langallisesti useita koneita (tyypillisesti 1-4 kpl) tai langattomasti lähes kuinka monta vaan, jotka sattuvat olemaan WLANin peittoalueella. WLANin (eli tuon modeemipurkin antennin) peittoalue on yleensä vain muutama kymmenen metriä eli se toimii omassa kodissa ja ehkä vielä naapiurinkin puolella, mutta ei kauempana.
Läppärissä ei tällöin tarvita mitään erillistä purkkia eikä tikkuja tms., sillä WLAN-modeemi on koneen sisällä piilossa. Läppärillä voidaan siis kytkeytyä omassa kodissa oman langallisen verkon WLAN-jatkeeseen (langattomasti). Samalla läppärillä voidaan kytkeytyä myös muualla olevaan toiseen WLAN-verkkoon, esim. työpaikalla tai siellä, missä on avoin WLAN-verkko. WLAN-verkkoja on oikeastaan lähes joka puolella, mutta suurin osa on suojattuja, eli niihin kytkeytymiseen tarvitsee läppäriin syöttää verkon salasana.
WLAN toimii yleensä nopeasti (nopeus riippuu oman lankayhteyden nopeudesta, esim. 8 Mbit/s). WLANin käyttö sinänsä ei maksa mitään ylimääräistä. Lankaliittymien hinta on yleensä kiinteä kk-maksu (esim. 38 €/kk).

Lyhyesti voisi sanoa, että nettitikku kannattaa hankkia vain, jos ei lankaliittymää (ADSL) ole tarjolla. ADSL-modeemiksi kannattaa alusta saakka ostaa WLAN-mallinen (hintakin on n. 50€), kun ei koskaan tiedä, milloin langatonta verkkoa tarvitsee. Oma WLAN kannattaa myös suojata salasanalla (ns. WPA -salaus, joka asetetaan modeemin hallintasovelluksella).

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.01.2010 - 07:56

löytäisitköhän vastauksia täältä,
aika hyvin selitetty:
koti.mbnet.fi/jjw/html/3_4_l...tomat.html
koti.mbnet.fi/jjw/html/3_3_n...eydet.html
tosin en lukenut sanasanalta, miten vanhaa tietoa noissa edellisissä on.

edellisessä asunnossamme keskustassa ( seinäjoen) oli valokuituyhteys, nopea ja toimiva.
täällä n. 2,5 km keskustasta, ei valokuitua saanut.
12 megan laajakaista ei ole noputensa lupaama. vaikka se tuohon talon nurkalle tulisi sillä 12 megalla, niin vaikuttaa siltä että 70-luvulla rakennettu talo, 2006 peruskorjattu, on tehty säästökorjaus, vanhat piuhat eivät toimi niinkuin pitäisi.

mokkulat ja nettitikut vielä pätkii, vaikka olisi peittoalueellakin.
ehkäpä 10-vuoden kuluttua saavat toimimaan, sanoi erään palveluntarjoajan asiakaspalveluhenkilö, kun purin mokkulasopimuksen .
hitaita ja pätkiviä ovat vielä tikut ja mokkulat, kahta palveluntarjoajaa kokeiltu .

kannattaa vertailla hintoja ja toimivuutta alueella mihin on muuttamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 08:13

Laajakaistoista;
www.tarkkamarkka.com/tietoli...aista.html

Wlan modeemilla toimiva lähiverkko esim kotona; fi.wikipedia.org/wiki/WLAN
Tukiasemaan tulee äly puhelinlankoja pitkin, on vastaanottokoneen sisään rakennettuja ja usb-porttiin tökättäviä möttejä, sekä kaapelit.

USB modeemit; www.puhelinkioski.fi/product....php?c=116
Näillä operaattorin (puhelin) liittymällä ja sim korteilla toimii jos on kunnon kenttä.
Kentät vaihtelevat operaattoreittain 0 ylöspäin jopa 4g on tulossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 11:06

meillä ei mokkula toiminut kunnolla,nyt on meillä ADSL-MODEEMI.Olen tyytyväinen tähän ,en tarvitse tätä työhön.Kerran joudut tekemään työtä koneella,en luottaisi mokkulaan,se pelaa jos pelaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 19:38

Meillä on Soneran mokkula. Välillä takkuaa pahemman kerran ja avaa isompia tiedostoja todella hitaasti.Useimmiten kuitenkin toimii ihan kohtuullisen nopeasti. Kiinteän laajakaistan vaihdoimme mokkulaan, koska hintaeroa on lähes 30€ kuussa mokkulan hyväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 15:15

LAN (Local Area Nertwork) paikallinen verkko (Local=paikallinen). Esim. koti-, toimisto-, yritysalueella yhdessä toimivat verkkolaitteet (tietokoneet, kirjoittimet, yhteiset levyasemat jne..).
WLAN (Wire Less Local Area Network) sama kuin edellä, mutta toimii langattomasti verkossa (Wire Less= johdosta vapaa).
WAN (Wide Area Network) pitäähän kotoakin lähtiessä avata ulko-ovi (Wide=laaja) että päästään jonnekin ulos)
Ulos mennään tässä tapauksessa ADSL-modeemin avulla, josta ulospain mennään WAN-yhteydellä
WWW (World Wide Web) on sitten edellistäkin laajempi. Ikäänkuin matkusteltaisiin ulkomaille.

Sitten tuo kysymäsi mokkula on aivan eri juttu. Se on toteutettu niin, että mokkula on kuin kännykkä.
Sen avulla otetaan yhteys kännykän tapaan. Operaatorin kuukausimaksu pitää sisällään data-siirron kustannukset.
Poikkeuksena tietenkin se, jos olet valtakunnan rajojen ulkopuolella tai vaikkapa raja-alueella (esim. ruotsin laivalla).
Voit kytkeytyä tahattomasti mokkulan kannsa ulkomaalaisen operaattorin verkkoon (mokkulassa ei ulkomaan käyttö estoa ja päällä automaatinen verkon valinta).
Osa operaattoreista pistää automaatisesti eston ulkomaisen operaattorin käyttöön.
Tuo asia kannattaa tarkistaa. Jos mokkula on hankittu aikaisemmin niin todennäköisesti ei estoa ole. Olivat saaneet aikoinaan useiden tuhansien eurojen laskuja.

Nokialla ainakin on PC-suite ohjelmisto, jonka avulla saa PC:llä yhteyden mokkulan tavoin.
Kännykkä liitetään johdolla (Nokian mallikohtainen) USB-väylään, jonka kautta yhteys muodostuu.
Kännykän data-maksut voivat kohota korkeiksi, ellei asiasta ole sopimusta operaattorin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2010 - 19:24

kaverilla on sellainen netti joka toimii pyhällä hengella ilman mitääm koppulaa.