Koska tuli postinumerot Suomeen?Osoite oli -60 luvulla Kariniemi,Lahti.Perille posti osasi hyvin?

Joskus se kiersi jonkun toisen kariniemen kautta kun on samannimisiä paikkoja useampiakin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.01.2010 - 11:20

"Suomessa siirryttiin postinumerojärjestelmään kansainvälistä esimerkkiä seuraten 1970-luvun alkupuolella. Järjestelmä oli koekäytössä vuoden 1971, jolloin myös ilmestyi ensimmäinen postinumeroluettelo, vuosi 1972 muodosti ylimenokauden ja virallisesti järjestelmään siirryttiin vuoden 1973 alussa."

tietää wiki asiasta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.01.2010 - 11:20

Postinumerot Suomessa

Postinumero on viidestä numerosta muodostuva koodi, joka merkitään osoitetoimipaikan nimen eteen (esim. 00100 HELSINKI). Koodi ohjaa postin kulkua lähettäjältä postinlajittelun ja -jakelun kautta vastaanottajalle. Postinumeron käyttö ja oikea osoite varmistavat sujuvan ja viivytyksettömän palvelun.

Suomi on jaettu postinumeroalueisiin, joissa kukin postinumero kattaa yhtenäisen maantieteellisen alueen. Postinumeron kaksi ensimmäistä numeroa määrittelevät, millä alueella postinumeron mukainen paikkakunta sijaitsee. Postinumeron kolme viimeistä numeroa kertovat, mihin postinumeroalueen sisällä olevaan osoitetoimipaikkaan lähetys on matkalla. Numerotunnuksen lisäksi osoitteissa käytetään myös osoitetoimipaikan nimeä.

Postinumeroalueenrajat eivät ole samat kuin kuntarajat, sillä sama postinumero voi jakaantua esimerkiksi kahden tai useamman kunnan alueelle. Samoin kunnan alueella voi olla useita erilaisia osoitetoimipaikan nimiä.

Paljon postia saavilla yrityksillä voi olla käytössä oma postinumero, joka koostuu numerosta ja yrityksen nimestä. Näitä yrityspostinumeroita ei ole sidottu tiettyyn alueeseen tai toimipaikkaan.

Suomessa 1970-luvulla käyttöönotettu postinumero on nykyään apuna myös tehtäessä esimerkiksi maantieteelliseen jakoon perustuvia tilastoja, markkinointitutkimuksia, -laskelmia, -suunnitelmia jne.

Lähteet:
posti.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.01.2010 - 11:49

Joskus -70 luvulla. Tarkemmin en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.01.2010 - 11:50

Täällä on että Aatu otti jo 1941 ne käyttöön.
wapedia.mobi/fi/Postinumero

www.posti.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.01.2010 - 22:46

Noinhan minäkin muistelin että silloin 70- luvun alkupuolella niitä ruvettiin kortteihin ja kirjeisiin lisäämään. Muistan vieläkin hyvin kotikyläni postinumeron vaikkei sitä olekkaan tarvinnut käyttää kuin kerran vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2010 - 11:23

Silloin alussa piti vielä kirjoittaa konttorinkin numero, siis esim.
00710 HELSINKI 71.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2010 - 17:45

-70 luvulla.