Teetkö lasimestarin silliä?? Mikä on teidän ohje siihen,jot teette itse?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.01.2010 - 19:56

Yleensä teen jouluksi parikin tölkkiä lasimestarin silliä, vaan en tänä jouluna.
Teen siihen sen etikka, vesi, sokeriliemen - kiehautan ja annan jäähtyä
islannin tai norjan rasvasillit liotan 4-6 tuntia, ja poistan sisälmykset=suolet ja mahaevät reunoineen (ymmärtääköhän tätä kukkaan:)).
- valkopippureita n 15 kpl + maustepippureita 10-15kpl, + teelusikallisen (noin) sinapinsiemenii.
- punasipulii tai tavallista keltasipulii ohuina renkaina (haluun ite paljon)
- porkkanaa, en tykkää viipaloituina kiekkoina, vaan kuorimaveittellä leikkelen lastuja, jolloin ovat ohuempia ja "kypsyvät" hyvin raakoina purkissa.
- joskus piparjuurta muutama lastuina (samoin kuorimaveittellä)

Kun sillit lionneet, kuivaan ne paperilla, ja leikkulaudalla leikkaan noin 1,5-2cm viipaleiks/lohkoiksi (ja ehdottomasti ruotoneen ja pyrstöneen, koska ne just antaa lasimestarin sillille sen perinteisen maun), jonka jälkeen ladon sillit, päälle porkkana, pippuri, sipuli, sinapinsiemen, pipajuuri -yhdistelmän ja taas sillikerros, jne., päälimmäiseksi ne porkkana sipulirengas -yhdistelmä, oikein tiiviiksi puhtaaseen (mielellään kiehautettuun jäähtyneeseen lasipurkkiin, ja kun on täpösen täynnä, niin jäähtynyt liemi päälle, puhdistettu kansi (myös kiehautettu) päälle (voip laittaa purkin ja kannen väliin myös kaksinkertaisen leivinpaperin tiivistämään. Kylmään (jääkaappin) sit kypsymään, parasta lasimestarin silli on mielestäni vasta noin viikon kuluttua ... ja eikun nauttimaan... taidanpa tehä itekin nyt kun ei jouluna tullu tehtyä:)

Lähteet:
oman äitin ja isän opettama ja perintönä vien etiäpäin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2010 - 22:49

En tee mutta ostan silloin tällöin kaupasta valmiin purkin,
ne ovat niin hyviä. Jospa olisi joku joka tekisi omalla ohjeellaan.
Työlästä varmaan on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.01.2010 - 23:30

Purkissa saa niin hyvää, että ei kannata itse alkaa väsäämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 05:27

joskus vielä tein, mut miten sitä tein niin en kyl muista mittoi... mut etikaa, silliä sekä porkkana ,laakerinlehti ja pippurit, mut laitoinkos sihen sit katajanmarjoja tuo nyt voi olla kysymysmerkkikin...kun johonkin silli murkinaan niitä laitoin..no koklaappa...itse en voi syödä mitään etikka pitoista enään... kyl lasimestarin silli on hyvää ja taas tuli nälkä....haaveilee uusia perunoita ja silliä...no kohta saa uusia pottuloi, enään muutama kuukausi njam... melkein puolvuotta., mut....äkkiä se aika kyl menee ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 13:46

En, vältän kaikkea jossa on suolaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 13:46

Minä en nyt vähään aikaan ole tehnyt mutta , minä eräältä kokilta sain ohjeen että kylmässä maidossa liotettiin yön yli ja sitten kylmässä vedessä juoksevan veden alla se maito ja sen mukana suola huuhdottiin pois, mausteet ja etikka ohjeet löytyvät joka keittokirjasta, minulle tämä maito oli uusi asia, ja olen kerran mokannut kun liian lämpimän etikkaliuoksen kaadoin sillien päälle , tulivat harmaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.01.2010 - 22:54

Kyllä olen tehnyt, mutta nyt on tuo unohdustauti päällä joten en äkkiseltään osaa sanoa mitä siihen laitoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2010 - 13:56

En tee vaikka hyvää onkin niin kun yksin sen saa syödä niin en viitsi tehdä. Valmiina ostan kerran pari vuodessa sen lasipurkin, se säilyy avattunakin kauemmin kuin omatekemä.