Kukahan on keksinyt kunnan nimeksi "Liperi"

-yhtälailla sana tarkoittaa papin irtokaulusta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.01.2010 - 23:10

Venäläiset verottajat eli virkamiehet

"Liperin nimestä on niukasti tietoa ja erilaisia teorioita on esitetty, mutta mitään varmaa ei voida sanoa. Marja-Liisa Tuomen kirjassa Suur-Liperin historia annetaan luotettavin selitys Liperi –nimen mahdollisesta alkuperästä.

Liperissä on ollut runsaasti lehmuksia, esimerkiksi Liperinsalon toinen nimi on Niinikkosaari. Liperinsalossa on myös Niinikkolampi (niinipuu eli lehmus). "

www.liperi.fi/fi/?ID=1649

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2010 - 20:27

Varmaan liperinpitäjä - pappi siis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 05:39

tuo tuli mieleeni,et jos siel jostain syyst asusti paljon pappei ja siit sit tuo nimi, ku ne papit kulki liperit kaulas.. :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 11:17

Saattaapa hyvinkin johtua papeista: Liperin vaakunassa on toistoristi eli perusristin jokaisessa neljässä päässä on pikkuristi!

Lisätty: 22.01.2010 - 11:19

Ja ehkä Liperin suurpitäjän pappilan yrttitarhassa 1600-luvulla kasvoivat Itä-Suomen ensimmäiset lipstikat eli liperit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.01.2010 - 22:52

Jospa siellä onkin asunut pappismiehiä aikoinaan paljon. Sieltäköhän on sitten kotoisin tämä Liperin suola - alias Lipstikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2010 - 13:38

Aika vieressä ollaan ja on täällä paljon oudompiakin nimiä,
vaikka nyt Rääkkylä, rääkytäänkö siellä koko ajan...