"Luetaan madonluvut".Silloin ei asiat hyvin mutta mitä se tarkoittaa ja mistä sanonta tulee?

Lisätty: 21.01.2010 - 12:08

Mystiikkaan jotenkin liittyy mutta ei löytynyt wikipediastakaan..?

Avainsanat: madonlukuja?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.01.2010 - 12:13

Oliskohan se siitä kun sulle on viimeiset puheet pidetty niin sen jälkeen siirryt matojen ruuaksi ?

Eli oikein vakavat puheet enteilevät tätä siirtymistä ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2010 - 12:32

voisin veikata , et kun potkaiset tyhjää .. muut entäs sit, jos potkasetkin vaik jalkapalloo .. ja kups .. sahdat siihen.. no oiskos siin välis , sit aikaa lukea ne madonluvut .. emmää tierä, ku ei oo omaa kokemust ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 13:55

Tarkoittaa nuhteita, toruja tms., vaikka yleensä nykyisin käytetään, kun kerrotaan esim. yritysten huonoja talouslukuja. Alkujaan sanonta lienee mystiikasta. Esim. Kalevalassa on lukuisia kohtia, joissa madoille annetaan huutia. Niissä (mustilla) madoilla tarkoitetaan yleensä kyitä tai niiden poikasia.
Esim. Ilmarinen (19. runossa):
...
Näki päitä pyöriviä, raivoja ratisevia.
Sanovi sanalla tuolla: "Hoi mato, Jumalan luoma!
Kuka nosti nokkoasi, kenpä käski ja kehoitti
päätä pystössä piteä, kaulan vartta kankeata?
Pois nyt tieltä poikellaite, tungeite kulohon, kurja,
alas kursohon kuoite, heilauta heinikkohon!
Josp' on tuolta pääsi nostat, Ukko pääsi särkenevi
nuolilla teräsnenillä, rakehilla rautaisilla."
Siitä kynti kyisen pellon, akoeli maan matoisen,
nosti kyitä kynnökselle, käärmehiä käännökselle.
Sanoi tuolta tultuansa: "Jo nyt kynnin kyisen pellon,
vakoelin maan matoisen, käärmehisen käännättelin.
Joko tyttö työnnetähän, annetahan ainoiseni?"
...

Lähteet:
www.finlit.fi/kalevala/index...=7&l=1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 14:01

Tuolla arabimaiden lehtien sivut ovat niitä täynnä, vai mitä koukeroita sitten lienevät.
Minä olen ristinyt ne madon luvuiksi kun ovat madoilla kirjailtuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.01.2010 - 14:50

Ennen monttuun kippaamista luetaan madonluvut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 18:17

Mun piti vastata jotain, mutta rupesi niin naurattamaan nuo edelliset, että unohdin mitä halusin sanoa...lukekaa nyt sitten madonluvut mulle siitä syystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 20:53

Soosotetaan.

Se, mistä tulee, en tiedä. Kuvittelen kalevalan runomittaa....

Tuolta tulevi, mato matalainen, viepi sinut mennessänsä, paha pahoinen impi.
Jos tuon teet viel, niin Tuonehen tulevi kutsu.

jotain tuollaista...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 10:28

Tarkoittaa: pistetään asiat vihdoinkin järjestykseen sanan voimalla.