Mistä tulee sanonta et on kylmä kuin ryssän helvetissä? Täällä on ainakin kylmä pakkasta vähän liikaa.

Avainsanat: mistä sanonta tulee

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.01.2010 - 11:40

Ilmauksessa kylmä kuin ryssän helvetissä useimmat hahmottanevat ryssän-muodon tavalliseksi genetiiviksi ja yhdistävät ryssän helvetin Siperiaan. Tämä tulkinta esiintyy myös Tuntemattomassa sotilaassa, jossa Rahikainen koputtaa kaatuneen venäläisen kypärää kiväärinpiipulla ja sanoo: "Halloo. Sanohan onko siellä ryssän helevetissä kylymä?" Mahdollista olisi kuitenkin myös tulkita ryssän-muoto datiivigenetiiviksi, jolloin merkitys olisi ’kylmä kuin ryssällä helvetissä’.
www.kotus.fi/index.phtml?s=997

Kysyjän kommentti

Kiitos sinulle parhaasta vastauksesta.Joo kyllä olet oikeassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.01.2010 - 10:39

Siperia opettaa ....

"Verhojansk on tunnettu kylmistä talvistaan, sillä se sijaitsee pohjoisen pallonpuoliskon kylmimmällä alueella. Yhdessä vaihessa kaupunki piti itsellään maailman kylmimmän paikan ennätystä. Alueella sijaitsee myös Oimjakon, missä on mitattu pohjoisen pallonpuoliskon kylmin lämpötila. Verhojanskissa tammikuun keskilämpötila on −50 °C. Kaikkien aikojen pakkasennätys Verhojanksissa on ollut -69,8 °C. Korkein mitattu lämpötila puolestaan on ollut 37 °C, mikä tekee erotukseksi alhaisimman ja korkeimman lämpötilan välille 105 °C. Tammikuussa 2006 mitattiin -66,7 °C:n lämpötila."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 10:50

Löysin selityksen kysymyseen;
gamma.nic.fi/~myllma/ryssa.htm

Lisätty: 21.01.2010 - 14:05

Kyllä se on Raatteentieltä kotoisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 11:17

Eiköhän se ryssän helvetti tarkoittane Siperiaa.
Sinne jouduttiin - vapaaehtoisia ei ollut tarjolla. Kylmään ja alkeelliseen asuinympäristöön ei ollut halukkaita. Vileni ja Stalin taisivat asuttaa seudun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.01.2010 - 12:17

En varmuudella tiedä alkuperää, mutta siitä tuo varmaan on tullut että tuolla itärajan tuolla puolen on kylmiä seutuja joiden ilmamassoista mekin saamme nyt nauttia. Kannattaa muuten silmäillä yleensä itänaapurin säätiloja, ovat ikään kuin osviittaa tulevasta täällä meillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 12:23

aina, kun siperiasta tuulee on tääläkin kylmä , kuin ryssän helvetis..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2010 - 21:56

Ainakin tulee jostakin lämpimätä lomaseissusta..tuntuu että tulee ryssän helvettiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 08:39

kaipa tuo ryssän helvetti on siperia. sinne joutui ku töpeksi. siperia opettaa.......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2010 - 10:13

Kuvaa varmaan sitä että on aika ikävät olot, ryssän helvetissä niin voi kuvitella olevan eli ei mitään positiivista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2010 - 12:26

On kuulemma samanlaista ens kuun puoleenväliin asti joten jos tässä kituutetaan -24C asteessa vielä kuukausi voi sanonnan muuttaa että "kylmää kuin Utran helvetissä".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2023 - 11:02

Oletan kyseisen sanonnan tulevan siitä kun papisto aikanaan pelotteli kansaa helvetillä, sen kuumuudella ja kidutuksella. Ryssille jotka ovat eläneet elämänsä kylmässä ja huonoissa vaatteissa niin kuuma helvetti olisi ollut ainoastaan kannustin elää vastoin kirkon asettamia sääntöjä. Siksi ryssän helvetti on kylmä, etteivät he haluaisi sinne.