mitä on pemmikaani ?

Avainsanat: retkeily liikunta urheilu hätävara

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.01.2010 - 07:40

Pemmikaani on tiivis rasvan ja valkuaisen sekoitus, jota on Pohjois-Amerikassa käytetty aiemmin ravitsevana hätäravintona ja matkaeväänä. Nykyisin pemmikaani-nimisiä tuotteita valmistetaan Yhdysvalloissa evääksi retkeilijöiden käyttöön.
Perinteisesti pemmikaani on valmistettu vähärasvaisesta riistaeläinten lihasta, kuten biisonin, hirven tai peuran lihasta. Liha paloiteltiin ohuiksi viipaleiksi ja kuivattiin rapeaksi. Sen jälkeen se jauhettiin kivillä lähes jauhemaiseksi, ja siihen sekoitettiin puolet sulaa rasvaa. Joskus mukaan pantiin kuivattuja ja hienoksi jauhettuja mustikoita, puolukoita, marjatuomipihlajan tai virginiantuomen marjoja. Valmis sekoitus pakattiin nahkapussiin.
Samantapaista on alkujaan ollut Britanniassa tehty mincemeat. Kasvispohjaista pemmikaania sanotaan granolaksi.

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.01.2010 - 08:00

Syötaviä sanoja;
www.kolumbus.fi/rahola/sanas....html#pemm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2010 - 09:31

En ois tiennyt,en ole edes kuullut tollaista sanaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2010 - 12:28

Olisiko jotain ravinnemuonaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.01.2010 - 13:42

Jotain tuon tapaista söivät antaktiksen matkaajat tuossa yksi päivä telkkarissa. Sanoi se haastateltava että kamalan rasvaista. Tarttuu kitalakeen.