Kun hiihtomäessä kaatuu niin sanotaan, että akkat tuli, mistä sanonta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.01.2010 - 12:11

Voipi tulla alunperin ruotsinkielisiltä. Nämä kun huusivat mäessä 'Akta!' (Varo!), jos joku oli edellä mennyt nurin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.01.2010 - 11:25

akat kaatuilee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2010 - 11:33

En ole miettinyt mistä tuo tulee, mutta niinhän sitä sanotaan.

Muistan, kun ekakertoja menin suolle keräämään lakkoja, niin sanottiin ohjeeks, et jos karhu tulee vastaan, niin heittäydy selälleis, jos on uroskarhu. Oisko tuo "akat tuli" alkujuttuja tuohon suokäyttäytymiseen. Kaiketi sillä on perinteet jossain kaukaisuudessa.

Akat kaatuilee, ei pidä muuten paikkaansa. Meillä oli kylän kakaroiden kanssa mäkihyppykisat (montakymmentä vuotta ja kiloa sitten) ja kyllähän se oli niin, että mie leiskautin pisimmän hypyn ja olin ainut, joka pysyi pystyssä. Sukupuolisyrjintä on siis aivan turhaa tuolta osin.

Pitäis kaivaa jotain historiasivuja...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2010 - 12:04

no onpas vieras sanonta , en ennen kuulutkaan... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2010 - 15:28

Akat pois uudella yrityksellä Kaipa se on sitä katoavaa kansanperinnettä jonka alkuperää en valitettavasti tunne

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.01.2010 - 10:03

Minusta varmaan lähtöisin. Herran jestas että oli penskana vaikeaa pysyä pystyssä mäenlaskussa. Tyylipisteet olivat melko pienet.