Kannatatko ehdoitusta koulujen tuntimäärän lisäyksestä jotta opetusohjelmiin mahtuisi myös taitoaineita?

Minusta ajatus on hyvä sillä muutenkaan ei taitoaineiden mukaantulo kouluopetukseen näytä kouluilta onnistuvan. Ei ainakaan kaikissa kunnissa ja kaupungeissa.

Lisätty: 15.01.2010 - 10:42

Omalla asuinpaikallani taitoaineisiin lasketaan käsitöiden, askartelujen yms lisäksi myös liikuntalajit sekä esim. kielten lisäopiskelu ja niitä on tällähetkellä tarjolla vain 5-6 luokkalaisille 2 tuntia viikossa. En siis usko että taitolajien tulo kaikkien kouluopetukseen lisäisi liiaksi tuntimäärien lukua tai veisi liikunnalta tunteja pois.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.01.2010 - 13:35

ei huono idea, mutta kannattaisin vapaa- ehtoisuutta , esim. iltäpäivä kerhoja tms.
Voisi saada lisäpisteitä tai posiivisen merkinnän jos on suorittanut sellaisen kurssin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2010 - 12:56

Minä lisäisin liikuntaa.
Sellaista joka kannustaa liikkumaan kotioloissakin. Nuoret olisivat "olympialaiskunnossa", jos harrastaisivat yhtä paljon liikuntaa, mitä viettävät tietokoneella mesessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 13:10

Minusta on hyvä että ne lapset opetetaan kunnolla lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan, ja yleensä sen koulupäivän istumaan edes luokkahuoneen sisällä, kädentaitojen opettelu on minusta ammattikoulujen tehtävä, kouluissa annetaan nykyäänkin hyvää vihjettä mihin oppilas on valmis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 13:27

pikku kyläkouluja lopetetaan,
monessa korpikunnassa saattaa olla tosi pitkät taksimatkat,
sitten vielä odotus ennen koulupäivän alkamista ja loppumista, jos on taksi / tilataksi / pikkubussi , johon kerätään samaan kyytiin oppilaat alkoi tai loppui koulupäivä mihin aikaan tahansa.
ehkäpä pienet lapset, eka ja tokaluokkalaiset eivät jaksa täysipainoisesti koulupäivää, jos sitä vielä pidennetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 13:29

Ehdottomasti kannatan. Luovat aineet eli taitoaineet ovat tärkeitä, tukevat muuta opetusta ja ehkäisevät (mahdollisesti) uusavuttomuutta. Käsityötaito ja kuvaamataito on erinomaisia oppiaineita.
Mutta jos on niin "tahko" että lukeminen ja kirjoittaminen jo tuottaa suuria vaikeuksia, silloin se oppilas on ertityisopetuksen tarpeessa ja silloinkin tarvitsee taitoaineita. Puhumalla ja kuulemalla ei käytännön asioita opi, ainoastaan tekemällä ja harjoittelemalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 13:57

jos jotain pitäis lisätä tunnilla , niin ehdottomasti tapa, käytös ja kädentaito tunteja lisää , mut kohtuus tietty siinäkin.. ja sit ois kiva , jos koulu alkais syyskuus ja loppuis kesäkuus .. niinkuin silloin enen vanhaan.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 17:13

VASTUSTA. Kolme 8h koulupäivää riittää +n.3h harrastuksiin. Ja itse olen oppinut vihaamaan syvästi jokaista liikuntamuotoa mitä koulussa on opetettu... -___-''

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 18:11

Ei ainakaan tunteja lisää, voisi sovittaa nykyisiin tunteihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 18:35

joo uskonnon,historian ja yhteiskuntaopin saa vaihtaa vaikka käsitöihin tai liikuntaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 18:48

Minusta koululaisilla on jo ihan tarpeeksi pitkät päivät...Pitää jäädä aikaa läksyihin ja harrastuksiin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 19:07

En kannata. Pienillä koululaisilla päivät venyvät aamu- ja iltapäiväkerhojen vuoksi hyvinkin pitkiksi vaikka päivästä vain osa on varsinaista koulua. Isommilla koululaisilla läksyt jatkavat koulupäivää aivan riittävästi. Eiköhän opetusministeri Virkkusenkin mieli muutu, kun hänen pieni Väinö-poika aloittaa koulutien pienessä hankasalmelaisessa kyläkoulussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 20:51

En kannata ainakaan kaikille pakollisena lisäyksenä. Tietysti jos jotkut valinnaisena tahtoisivat lisätunteja ottaa, niin mikäs siinä. Suomen koulujärjestelmähän on Euroopan, ellei koko maailman kärkipäätä, miksi ihmeessä nyt pitäisi ruveta lisäämään koulutunteja muiden maiden tapaan, kun homma pyörii mahtavasti näin? Kyllä ne lapset ihan tarpeeksi jo koulussa ovat - läksyjäkin tulee paljon - ja tuntien lisääminen todennäköisesti vain väsyttäisi heidät, ei siinä mitään opi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 21:16

en kannata!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2010 - 13:38

en!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2010 - 15:05

jospa niille pilteille lisättäisiin 10 luokka. saisivat vähän enemmän aikaa miettiä mitä haluuvat isona olla. nykyään paljon haetaan kouluun ja sitten honataan ettei tää ollutkaan mun juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.01.2010 - 16:51

Minä ehdottaisin käytöstapa -tunteja. Niitä ei nykynuorilla ole juuri nimeksikään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2010 - 20:42

En kannata!!!Ainoastaan sitä,että koulut alkaisivat vasta 8-9v ikäisenä.Tenavat saisivat olla tenavia edes tuohon asti,koska loppuelämän jokainen saa opiskella niin paljon kuin haluaa!!!Sitä kerkeää tekemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2010 - 21:54

En. Kannatan sitä, että niitä tuntikehysjuttuja tsekkaamassa ois muitakin kuin opettajia.

Minun mielestäni taito- ja taideaineita voisi yhdistää myös muihin aineisiin, mikäli opettajalla riittää haluja ja kykyjä. Opettajien keskuudessa on niitä innovatiivisiakin henkilöitä, joiden pitäisi antaa toimia tämän maan lasten hyväksi. Monia muita asioita, kuten tuossa aiemmin tuli mainittua; käyttäytymistä yms. voi oheistaa jokapäiväiseen oppimistapahtumaan, mikäli halutaan. Niin ainakin on toimittu aiemmin. Miksi vanhat systeemit heitetään nurkkaan, kun kuitenkaan uusia ei ole tarjolla...

Pienillä ihmisillä pitäisi olla myös aikaa olla niitä pieniä. Pienillä pitää olla muutakin kuin se oppiminen ja opettelu, toisaalta; Pienet oppivat ympäristöstään niin paljon, ettei me vanhat sitä edes ymmäretä.