Miten voi jäädä sairauslomalle jos ei ole oikeasti sairas? Ihmettelen vaan.

Usein kuulee uutista ja vastaavista että 'joku' / ' jotkut' on jäänyt pitkälle sairauslomalle. Aika usein on sellaista kuullut ja en usko että on mikään oikea sairaus vaan työt ei huvita jos esim työilmapiiri on huono tms. En ymmärrä millä peruusteella lääkäri kirjoittaa sitten sairaaksi???

Toisaalta jos on sairas niin sitten itse ainakin voin jäädä hyvin omintunnoin pois töistä.
(Entinen työnantajani oli sitä mieltä , että vaikka olis toinen jalka haudassa, työt tulee tehdä - en ollut samaa mieltä )

Lisätty: 14.01.2010 - 15:19

Kyllä on muutakin sairautta kuin näkyvää, tiedetään.
Asia tuli mieleen kun luin niistä laukun siirtelijöistä,( en ota kantaa asiaan) ja yhtäkkiä oli suurin osa sairaslomalla.? ei luulisi että vakava masennus iskee kaikille yhtäaikaa.
Vastaavia on ollut ennekin muissa jutuissa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 14.01.2010 - 09:44

Sitä tässä olen minäkin ihmetellyt. Eikös ne lentokentän matkatavarakäsittelijätkin ole melkein kaikki sairaslomalla olleet siitä asti, kun ns. sopu syntyi. Lääkärit eivät ole kyllä ihan ajan tasalla, jos laiskuudesta kirjoittavat sairaslomaa. Sellaisilta lääkäreiltä pitäisi ottaa toimilupa pois.

Kysyjän kommentti

Mukavaa perjantaita,
ja kiitos kaikille vastaajille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2010 - 09:40

joo tuota samaa itsekkin ihmetellyt ...jos on joku isokenkänen ja tekee mokan , esim ajaa kännis, tai muuten vaan töpeksii niin laakist sairaslomal tai peräti eläkkeel...miten sinne toiset pääsee ns.heittämällä ja toiset ei sit vaix ois romaanin verran lääkäriltä lausuntoja ja dokumenttejä....ihan ihmeissään ihmettelen itsekkin....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 09:42

on myös sairauksia jotka eivät näy ulospäin,
ei välttämättä tarvitse olla pää kainalossa tai jalka poikki,
jos on syytä jäädä sairauslomalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 09:44

Mielen sairaus, burn out, stressi yms. ovat vakavia sairauksia, sillä ne johtavat kuolemaan (itsemurha). Näissä tapauksissa on pitkät sairauslomat. t: kokemusta on täällä

Lisätty: 14.01.2010 - 19:26

Niin joo onhan se erikoista, jos iso lössi porukkaa lähtee kaikki sairauslomalle yhtä aikaa samasta lafkasta. Tiedän yhden tapauksen, kun porukka suivaantui johtajaan, niin kaikki lähtivät samaan aikaan s-lomalle, mutta sieltä työpaikkalääkäriltä ne oli alkanu ihmetellä, kun koko sakki on äkkiä sairas ja otti yhteyttä kyseisen työpaikan johtoon. Asiaa alettiin siitä setviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 10:25

Paljon sitä tapahtuu, tuttu asia ja harmittavakin. Työvuorolista ei esim. miellytä niin äkkiä sitten sairastutaan. Taikka jää ryyppy päälle tai jotain muuta mikä ei ole oikeaa sairautta. Toiset työssä joutuvat tekemään kahden edestä. On se niin väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 10:53

nykyään nuo henkiset sairaudet ovat pitkien saikkujen lähde.
"näkyvä vika" taitaa olla vanhanaikaista............
toisaalta - lusmuilijat ovat asia erikseen. työnantajan pitää tehdä asialla jotaan. vähän keskustelua, pyytää kunnon tarkastuksiin että mikä vaivaa ku nii heikottaa kokoajan....... ihan puhe voi olla apu. ehkäpä myös työterveyshenkilökunnan ( jos sellainen palvelu on hankittu ) pitäisi vähän tarkkailla tilannetta.
ite olen vanhanaikainen sairastelija. vitutuksen takia ei jäädä kotiin. kyllä pitää olla fyysinen vika. sanon näin kunnes oma pää sekoo.........

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 10:55

Kaikki sairaudet eivät näyt ulospäin ja sairaudet ovat yksityisasioita, niistä ei tarvitse tehdä tiliä.
Itse en kanna huolta toisten sairauslomista, ne asiat eivät minulle kuulu.

Lisätty: 14.01.2010 - 13:33

Mikä on tila jossa ihminen on "oikeasti sairas"...
Minulle eikä kenellekään muullekaan ei kuule toisen tuomitseminen eikä ojentaminen, vain itsensä, näin se vaan valitettavasti on. Ei sairaus ole kadehtimisen asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 12:32

Kuten Ciby sen sanoi, isokenkäiset saavat pahasti töpättyään valita, jäävätkö pitkälle sairaslomalle tai eläkkeelle. Jotkut saavat vielä kultaisen kädenpuristuksen.
Kerran omia vaivoja valittaessani jututin lääkäriä erään henkilön tilanteesta, kun hän ei saa edes kunnolla sairaslomaa, vaikka hädintuskin pääsi kävelemään. Hänelle sanottiin aina "mene kokeilemaan onnistuisiko työnteko nyt" ja pari päivä kokeiltuaan totesi, että ei onnistu. Siinä välissä vaiva vaihtoi nimeä, muuttui kulumaksi, luupiikiksi ja ties miksi useamman kerran. Kuntoon hän ei tullut koskaan. Taisi mennä kymmenen vuotta ennen kuin pääsi eläkkeelle.
Tietämäni mukaan oli viimeiset vuodet kortistossa "pöytälaatikossa", eli ei tarjottu mihinkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 13:00

Voisiko olla valelääkärit asialla jos liian herkästi sairauslomia antavat, minä kyllä uskon että lääkärit ei turhaan sairauslomia anna, ja kovan paineen alaisena mieli masentuu, ja sairauslomat ovat myös yksilökohtaisia, minä olen kokenut työpaikan lopetuksen vatsan sairaudella, useat työtoverini sairastuivat syöpään, minusta ei kukaan saisi kysellä mikä on sen sairausloman syy, voi niillä julkkiksilla olla myös masentuneisuutta, ja onneksi lääkärit ovat vaitiolovelvollisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 13:07

Helpostihan se sairaslomalle jääminen sujuu vaikkei olisi edes kipeä.. Ei siihen tarvita kuin vähän taitoa valehdella lääkärille työperäisestä tressistä ja sen aiheuttamastista univaikeuksista, ruokahaluttomuudesta ja ärtyneisyydestä sekä pelosta kohdata työyhteisön haasteet ja työtoverit.
Vielä kun tirautaa päälle muutaman kyyneleen niin sairasloma on varma. Onneksi kaikki sairaslomaa hakevat eivät ano sitä kepulikonstein vaan ovat ihan oikeasti kipeitä vaikkei sairaus näkyisikään aina päällepäin. Siksi en tuomitsisi ketään sairaslomalle jäänyttä ennenkuin tietäisin varmaksi miten aito hänen sairautensa on. Jollakulla kun voi olla ihan aidostikin esim. mahahaava, tressi tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 19:18

Janjaa vei sanat suustani eli sopivasti suorastaan valehtelemalla ja tarinaansa hyvin eläytymällä tuntuu sairauslomaa helposti tulevan. Olen kuullut tapauksesta, että tällä konstilla on onnistuttu hankkimaan peräti kolmen viikon sairausloma, jonka perimmäinen tarkoitus olikin jo ennalta tilattu ulkomaanmatka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.01.2010 - 16:46

Niinhän se on että juuri todella sairaat eivät pääse sairauslomille, vaan nämä ns. työtävieroksuvat kun hieman valittavat vaikka tekaistua stressiä, niin johan pamahtaa heti kättelyssä vähintään kolmeviikkoa huilitaukoa. Siihen lääkäreiltä heruu kyllä myötätuntoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 02:00

Eräs tamperelainen kansanedustaja on ollut sairaslomalla kaksi vuotta. Tulee kuulemma paha olo ja mieli ilkeistä päätöksistä... En rienaa, asia on varmaa ainakin hänen kohdallaan vakava, mutta kuka siivooja saisi samanlaisen palkallisen loman samasta syystä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 03:00

Jos julkisuuden ihmisistä puhutaan, niin se voi olla ihan vaan medialle kerrottu tekosyy.

Mä olin loppujen lopuksi vuoden sairaslomalla vakavan masennuksen vuoksi äitini kuoleman jälkeen. Myönnettäköön, että se hämmensi opiskelukavereita, ja mielenterveysongelmista puhuminen olisi hämmentänyt vielä lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2010 - 16:54

Toiset osaa puhua ja tietää mistä narusta nykii.Toiset taasen vaikenee totaalisesti ja kärsii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2010 - 20:18

Niin makaa, kuin petaa. Toiset kantavat vastuunsa ja huolehtivat myös lähimmäisten hyvinvoinnista. Toiset sluipailevat läpi elämän.