Tässä kuluneiden viikkojen aikana pelastimme kaksi vanhusta yöllä ulkoa harhailemasta. Onko kohdallesi sattunut tällaista?

yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...origin=rss

Lisätty: 13.01.2010 - 08:22

Ehkä pienellä paikkakunnalla ja pienissä hoitoympyröissä ehtii paremmin seuraamaan kotonaan yksin asuvia vanhuksia. Toisella oli ovihälytin joten yöhoitaja joutui nopeasti perään ja toisen vanhuksen huomasi tupakoiva naapuri, joka tässä tapauksessa pitäisi palkita jotenkin. Oli valveilla koska kävi juuri ulkona tupakalla ja huomasi alusvaatteisillaan olevan vanhuksen harhailevan pakkasessa. Tapahtumien hetkellä pakkasta oli -27 astetta. Molemmat vanhukset voivat nyt hyvin ja jälkimmäiselle järjestyi nopeasti paikka palvelutalosta. Ovihälytin on pelastanut jo monia ja niinpä taas käymme läpi asiakkaita joille sen asentaminen on ajankohtaista.

Avainsanat: iäkäs vanhus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2010 - 10:25

Olessani sairaalassa työssä osastoltamme katosi vanhus iltapäiväraportin aikana,oli menossa kaupungin keskustaan päin oloasu yllänsä.Hoitajat eivät olleet huomanneet vielä hänen puuttumistaan ja onneksi eräs pariskunta palautti karkurin ensin kyseltyään miltä osastolta hän puuttui.Oneksi ei tapahtunut mitään pahempaa.Silloin ei vielä ollut ovet lukittuna niin,kun nykyisin on.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksistanne. Itse toivon, että meissä ihmisissä säilyisi sen verran inhimillisyyttä ja toisesta välittämistä, että hieman seuraisimme vanhusta, ystävää, naapuria. Siis sillä tavalla, että huomaisimme normaalista poikkeavan käytöksen. Meillä muutama hoitaja on seurannut aina tiettyä ikkunaa ja jos valot eivät ole syttyneet tavalliseen tapaan tai postia alkaa kertyä laatikkoon menemme katsomaan onko kaikki kunnossa. Pari kertaa olemme sitten löytäneet henkilön huonossa kunnossa ja toimittaneet sairaalaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.01.2010 - 08:41

täällä en ole huomannut, kun asummekin niin kaukana, noist vanhuksista, jot en ole moiseen törmännyt , mut jos tuol keskustassa ,jossa on palvelutalo ,asustaisin , niin vois jonku harharetkiläisen nähdäkkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 09:16

En ole törmännyt. Hienoa kun tässäkin tapauksessa löytyi huolehtivia ihmisiä jotka heidät huomasi! Ovihälytin on todella hyvä!!! Itsekin hoitalalla olleena olen huomannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 09:23

täällä pääkaupunkiseudulla sama ongelma voi olla vielä vähän vaikeammin havaittavissa,

kuulin juuri jutun yhdeksänkymppisestä mummosta, joka oli lähtenyt käymään nurkan takana maitokaupassa (joka on lopetettu 30 vuotta sitten),
viipyi reissussa melkein viisi tuntia ennenkuin kuin saman rapun koulutyttö toi väsyneen mummon kotiin,

ikänsä näissä ympäristöissä eläneet liikkuvat kuitenkin niin tottuneesti että ulkopuolisen vaikea havaita että kyse on eksyneestä ennenkuin hän on aivan nääntyneessä kunnossa

_

tässä kovilla pakkasilla usutin aseman vartiomiehet hakemaan lämpöiseen asemalaiturin penkillä värjöttelevän kalmankalpean tytön (ei vastannut mihinkään kysymykseen),
olipa tällä Golgatan Olgalta näyttävällä neidillä tilaansa sitten mikä tahansa syy, mielestäni auttaminen siinäkin tapauksessa on lähimmäisen velvollisuus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 09:25

Ei ole havaintoa ja isossa kaupungissa ei edes tiedä kuka harhailee ja kuka liikkuu ihan "normaalisti".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 10:03

Ei ole koskaan kohdalleni sattunut,tämmöistä tilannetta.Mutta hyvä kun pystyit auttamaan ystäviä etteivät ulos jäädy.Uskon että näin olisin minäkin tehnyt jos kohdalleni olis käynyt.Ystäviä täytyy auttaa kun ovat hädässä tai pulassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.01.2010 - 10:18

En ole meillä päin havainnut tuollaista tapahtuneen. Tässä näemme miten yhteiskunta on mätä, iäkkäät, dementoituneet yksin jätetyt vanhukset kun jätetään omiin oloihinsa, niin mitä tahansa kamalaa voi sattua. Sitten kun sattuu tulee yhteiskunta kyllä apuun kuten kävi tässä toisessakin tapauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 11:33

Kerran kauan kauan sitten kun olin ammattikoulussa, vanhus oli kaatunut metsikkö polulle , lähelle mistä aina kuljin kouluun. Nostin hänet ylös ja katsoin että pääsi kävelemään, tuskin olisi pystynyt nousemaan omin avuin. Toivottavasti hän löysi takaisin kotiinsa. se oli ihan lähellä sijaitseva vanhustentalo todennäköisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.01.2010 - 12:27

Ei ole kohdalleni sattunut tuollaista tapausta. Mutta lehdistähän noita on saanut lukea taas näiden pakkasten aikoina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 17:38

Omalle kohdalle ei ole tuollaista sattunut muttaonneksi on osunut paikalle valppaita ja vastuuntuntoisia ihmisiä, jotka ymmärtävät huolehtia pakkaseen joutuneen vanhukseen sisätiloihin. Valitettavasti aina ei vaan käy tuuri ja harhailemaan vanhus löydetään sitten jäätyneenä ja kuolleena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 17:58

Valitettavan usein dementoitunutta tätiäni piti etsiä.milloin poliisit tai ystävälliset ihmiset noitivat asian.Onneksi hänellä oli aina avain muka ja muisti osoitteensa.kyllä heitä harhailee valitettavan usein heikosti pikeutuneena ja etsii kuten valperi mainitsi sellaisia kohteita joita ei ole ollut vuosikymmeniin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2010 - 17:20

Kyllä näitä juttuja on. Meidän kadulla asui taannoin pariskunta, joka muutti rivitaloon . Miehelle tuli dementia ja alzheimer aika nopeassa tahdissa. Mies oli kävelyllä sieltä uudesta kodistaan. Käveli vanhasta muistista vanhaan kotiinsa. Tulin samaan aikaan kotiini ja huomasin kun mies tunki avainta entisen kotiovensa lukkoon. Ihmetteli suureen ääneen, että mikä nyt mahtaa olla vikana, kun ei pääse kotiin.Menin tietenkin kysymään asiaa, ja hän oli ihan sitä mieltä, että avain on jotenkin mennyt rikki. Selitin hänelle, että ethän sinä enää ole asunut näillä kulmilla pitkään aikaa. Minua katsottiin oudosti. Kysyin haluaako hän, että saattelen hänet oikeaan kotiin. Mies suuttui ja sanoi, että kai hän nyt osaa kotiinsa mennä.
Dementikot ovat arvaamattomia.