Kokkaajille kysymys. "Miten valmistatte perunalaatikon".

Minä olen aina tehnyt sen perinteisellä tavalla elikkä:
Perunat kokoisina levyinä, sianlihaa, sipulia, muutama pippuri,
vehnäjauhosuurusta, suolaa.
-Oisko kenelläkään muita jänniä makuelämyksiä mitä laatikkoon voisi laittaa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 12.01.2010 - 21:17

Minä teen yleensä merimiespataa/laatikkoa. Kun olen paistanut ohuet lihaviipaleet, niin maustan ne kunnolla ja annan jonkin aikaa imeytyä. Sitten vuoroin perunaviipaleiden kanssa vuokaan, vettä ja yksi lihaliemikuutio sekaan. Kauan ja hartaasti kypsytän sen miedohkolla - 175 asteisella lämmöllä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.01.2010 - 14:38

No muuten samaan tapaan, mutta en laita vehnäjauhosuurusta vaan munamaidon.
Perunalaatikon voi tehdä esim. pussillinen peruna-sipulisekoitusta, purkillinen nautalihasäilykettä pilkotaan sekaan ja päälle suolalla sekä maustepippurilla maustettu ruokakerma.
Laatikkoon voi vaihteeksi laittaa myös savukylkeä tai pekonia tai kinkkusuikaleita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.01.2010 - 15:11

Minä laitan laatikkoon lihaliemi-munaseoksen. Laatikkoon voi laittaa perunoitten lisäksi myös tonnikalaa, tai lohikuutioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 16:02

juu tuota munamaitoo itsekin ja silakoita + sianlihasiivuja olen myös laittanut, mut sit se on kyl nimeltäs silakkaloora ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 17:39

Itse tein perunalaatikkoa niin, että silppusin perunat ranskanperunaterällä, kuullotin mukaan sipulia, laitoin poronkäristyslihaa, kermaa,pippuria ja suolaa sekä pinnalle juustoraastetta. Olin sen verran hyvää, että taidanpa tehdä toistekin. Ja eihän tämä nyt ihan perinteistä perunalaatikkoa ole, mutta hyvää silti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 09:21

Aloittajan resepti on ihan hyvä. Itse laitan sianlihan sijasta jauhelihaa ja jotain kasvista. Ei vehnäjauhoa, mutta nesteeksi joko kasvislientä tai ruokakermaa. Lihan sijasta voi laittaa kalaa eli esim. graavilohta.
Ehdoton on "oikeat" perunat viipaloituna perusraaka-aineeksi. Peruna-sipulisekoitusta olen joskus kokeillut mutta pakasteesta tulee liikaa nestettä eli vettä ja tulee myös helposti mössöä.