Onko kellään ollut kanoja? Mikä kanarotu on paras munimaan? Ajateltiin ensi kesänä ottaa kartanon pihamaalle tallustelemaan...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 11.01.2010 - 21:25

Lapsuudestani on jäänyt sellainen rotu mieleeni kuin Leghorn. Naapurin mummot ainakin siunailivat miten hyvin tulee munia ja kauppasivat niitä ovelta ovelle kun paikalliseen ossuuspuotiin ei enää mahtunut. =)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.01.2010 - 16:41

ah ..ihanaa sopii sinne kartanon pihamaalle , meil oli mummulassa , kun olin pieni ja ne olivat ihan niit tavallisia valkoisia kanoja ja valkoinen oli kukkokin .. kyl sielt riitti munii omiin tarpeisiin ja naapureidenkin tarpeeseen....mut on kyl aivan ihanii kanarotuja ja kauniin näköisii , jot nyt sinul tää kevät aikaa tutkia alan kirjallisuutta ..ja laita jotain kuvaa sit , kun olet ne pihapiiriisi saanut käyskenteleen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 16:58

Kokemuksia vain Leghorneista.
Kyllä niillä munissa pysyi, vaikka ei monta ollutkaan. Kaveri toimitti aikoinaan entiselle appiukolle villin sekoituksen, jossa oli tosi oudon näköisiä kanoja. Kymmenkunta kanaa ja kaikki aivan eri näköisiä ja kokoisia. En ole moisia nähnyt edes eläintarhoissa. Mistä lie hommannut? Hankinko osoitteen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 17:03

Kanarotu joka on paras munimaan Leghorn ja sen risteytykset.
www.kotkot.suntuubi.com/?cat=8

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 20:49

Uusi Dekalb-kana pystyy munimaan pidempään ja syö vähemmän kuin nykyään käytössä olevat kanat. Sen munien kuori on myös vahva.
Dekalb-kanasta on saatu hyviä kokemuksia Hollannista, Norjasta ja Ruotsista.
Maamme ensimmäisiin Delkab-kanoihin kuuluvat yksilöt kasvavat parhaillaan alastarolaisella tilalla.
www.tonest.net/tonest.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 22:40

Eikös se ihan tavallinen kaupunkiblondi ole paras ? munaamaan nimenomaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 01:02

www.siipi.info/index.html

Itse kannatan alkukantaisia rotuja. Meillä on suomenlapinkoiria ja meille tulee suomenhevonen, joten sama linja jatkuu, jos meillä on joskus omatarvekanala.