Onko purkkitonnikalassa jotakin haitallisia aineita?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.01.2010 - 19:39

Käsittääkseni, ennen on näin ollut, mutta nykyään purkkien sisäpinta pitää käsitellä niin, jotta siitä ei liukene mitään "ylimäääräisiä" aineita itse tuotteeseen, näin ole kuullut jo vuosia sitten.

"Tonnikalasäilykkeen ravintosisältö ei poikkea merkittävästi kotimaisten kalojen ravintosisällöstä. Merkittävin ero on natriuminmäärä, mikä tonnikalassa lisätyn suolan vuoksi on lähes kymmenkertainen verrattuna muihin kaloihin. Suolaa tonnikalasäilykkeessäon noin 0,8 % (Ravitsemusterapeutti Outi Pynnönen, kirjallinen tiedonanto).Tonnikalassa on proteiinia (25g/100g) enemmän kuin useimmissa kotimaisissa kaloissa (16-18g/100g). Tonnikalan D-vitamiini-määrä (4,5 ug/100g) jää alle tavallisimpien kotimaisten kalalajien vastaavasta pitoisuudesta. Ravitsemuksellisesti tonnikalaa voi verrata kotimaisiin vähärasvaisiin kaloihin rasvan koostumuksen suhteen. Kalan syömisessä lienee kuitenkin syytä korostaa vaihtelevaa käyttöä.Monityydyttymättömien rasvahappojen, EPA:n ja DHA:n määrätonnikalassa on 0,2-0, g/100g. Vertailuna mainittakoon, että sian-,naudan-, hevosen-, poron-, hirven- ja siipikarjan liha sisältää pitkäketjuisia rasvahappoja vain 0,01-0,09g/100g"

Lähteet:
Tuo loppuosa: 209.85.129.132/search?q=cach...mp;ct=clnk

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.01.2010 - 12:15

en ainakaan itse ole ihan viel kuollu , vaix sitäkin tulee salaatteihin laitettua...ja jos siel ois jotain myrkkyy ...niin eiköhän nuo viissaat immeiset ois antan jo aikkoi sit käskyn, jot niit ei sais myyrä....tämä vaan oma oletus......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 12:22

En usko et siinä mitään vaarallista on,olen syönyt sitä lukuisia kertoja enkä vielä ole kuollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.01.2010 - 12:45

Jos olisi, niin meidän opiskelijoista suurin osa olisi sairaita tai jo kuolleet. Kertovathan he, että syövät pelkkää tonnikalaa monta vuotta rahapulan vuoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 15:16

Siitä purkista saattaa irrota jotain jos tuote on erinäisiä vuosia vanha. En kylläkään osta purkkitonnikalaa joten myrkytystä en saa. Purkkitonnikala on lähes inhottavin elintarvike mitä tiedän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 17:06

Tonnikala huilaa tomattisoosissa on keitettyjen pottujen kera ravitseva ja vaihtelua tuova helposti valmistettu ruoka.

Väliin kun syö kalapuikkoo niin pulakaikkoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.01.2010 - 20:46

Ei siinä itse kalassa ole mitään haitallista, ainoa jos säilykepurkista jotain haitallista irtoaa, mutta enpä ole kuullut että sellaista olisi käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 00:43

Purkista saattaa irrota jotain haitallista, jos tonnikala säilytetään siinä vielä sen aukaisemisen jälkeen. Tällaisen kuulin kotitaloustunneilla 90-luvulla.