Kaauanko keität keräkaalia? Kun teet esim. kaalisoppaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.01.2010 - 17:27

Kaalikeittoo tehdessäni (talvella, kesällä hudutusaika noin puolet vähemmän) laitan pienen määrän noin 2-5cm lihalientä alkuun kattilaan (myöhemmin lisään) ja suikaloidut kaalit joukkoon ja keittelen (eli hauduttelen porkkanasuikaleiden kans) noin parisen tuntia, jonka jälkeen lisään paistamani lampaan soppalihat ja niiden paistoliemen kattilaan kaalien joukkoon, ja jälleen hauduttelen miedolla lämmöllä noin parisen tuntia, ja loppuvaiheessa muutama tuore meiraminoksa joukkoon), njaamm... piti tehä tätä just viime viikonloppuna, mutta kun lammasta ei löytyny K-kaupasta... ja vielä kehtaavatten sanoa, ettei suomalaiset osta lammasta .....vaikee ostaa kun ei myydä......murinaa...
Siis lopultakin vastaukseni, heh: noin 4-5 tuntia haudutellen ja varmasti kypsyy ja antuu aina vain paremmaksi seuraavina päivinä maut kohilleen:)

Lähteet:
oma kyökki ja ruokaharrastukseni

Kysyjän kommentti

Mielenkiintoisin vastaus. Kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.01.2010 - 11:52

Puoli tuntia riittää kun kaali on kuitenkin pilkottu melko pieneksi.
(taisit kysyä samaa joskus aikaisemminkin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 11:59

Talvikaali vaatii pitkän kypsymisajan,eikäkypsy kunnolla koskaan,siksi en tee talvikaalista mitään,se on niin kovaa ja tiivistä.Minä odotan kevättä ja uuttakaalia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 12:11

Jos tahdot oikein hyvää kaalisoppaa niin tiiliuunin lämmössä
noin 4-5 litraa kestää kypsyäkseen hyväksi noin 4-6 tuntia,
silloin se on parhaimmillaan, sähköuunissa suunnilleen samat
ajat. Kalisopan pitää saada rauhassa kypsyä. en suosittele
kiireisille ihmisille lainkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 12:12

Minä jos keitän talvella kaalikeitto...annan sen muhia hiljalleen puulieden reunalla monta tuntia...ei kyllä pinessä ajassa kypsene..Joskus olen laittanut kaalit leivinuunin jälkilämpöön koko yöksi..onpas tullut hyvä kaalikeitto..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.01.2010 - 12:42

Vaikea on saada talvikaalia ihan kypsäksi, vaikka kuinka ohuiksi siivuiksi pilkkoisi. Olen yrittänyt, ja toista kertaa en aio yrittää. Eri juttu sitten, jos on kunnon maalaisuuni, jossa sitä voi hauduttaa yön yli tai kokonaisen päivän. Sähköhellan levyllä ei ainakaan kypsy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 10:38

Kaalikeittoa en valmista koskaan, mutta kaalipataa silloin tällöin. Sitä kovaa kantaa en käytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 19:27

Keitänitse yhtäkaun kun hernesoppaakin noin 4h monesti kuulee kun nuoret sanovat että vatsa tulee kipeäksi näistä ruuista.Johtuu siitä että ruoka ei ole kypsää.Ei ymmärretä keittää tarpeeksi kauan.