Olitteko aamupäivällä ulkona? Kummallinen, outo ikäänkuin savuinen, kylmä ilma. Kävi hengityksen päälle.

Avainsanat: outo sää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.01.2010 - 19:37

En tiedä missä osassa Suomea kysyjä asustelee, mutta ainakin lähes koko etelärannikko oli aamulla erikoisen sääilmiön vallassa. Monta erilaista tekijää osui yhteen ja kaikkien niiden yhteisvaikutuksena pilvet olivat maanpinnalla, siitä johtuen maisema oli sakean sumumaisen näköinen, mutta syynä olivat siis alas laskeutuneet pilvet ei sumu.

Kysyjän kommentti

Selvää tekstiä.Kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.01.2010 - 13:43

En ole vielä ulkoillut, vieläkin on liikaa pakkasta.Minulla käy pakkanen henkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2010 - 14:24

aivan upea sää, aamulla tietysti hiukan pakkasta oli enemmän, nyt pilvetön taivas, aurinko metsän reunassa ja vaivaiset -6 C.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2010 - 14:56

Ilmatieteen laitos kertoo
Miksi kovalla pakkasella ilma tuoksuu savulta? Tästäkö johtuen puhutaan tulipalopakkasista?
Ilmiö johtuu inversiosta, joka syntyy tyynessä pakkassäässä maanpinnan läheisyyteen. Inversiossa lämpötila kohoaa ylöspäin mentäessä, ja se estää ilman pystysuorat liikkeet. Näin savu tai saasteet kerääntyvät maanpinnan läheisyyteen.

Käsite tulipalopakkanen johtunee siitä, että pakkassäällä lämmitetään enemmän kuin normaalisti, ja se lisää tulipalojen määrä. Näin oli tilanne erityisesti silloin, kun puulämmitys oli yleisempää.

Lähteet:
www.fmi.fi/kysymyksia/index_8.html#9

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2010 - 17:44

putte_46 hieno vastaus - kiitos siitä!
Näitä on pohdittu mm. tulipalopakkasta mistä nimitys tulee nyt osaan jälkikasvullenikin asian oikean laidan kertoa.
"Savuinen ilma" näytti kyllä heikossa auringon valossa todella hienolta autoretkellä maaseudulla. Eikä käynyt henkeen:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.01.2010 - 18:56

En ole pakkasen takia päässyt edes kauppaan. Pitää odottaa leudompia ilmoja. Ahdistaa hengitystiehyeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2010 - 19:12

Täällä oli ainakin usvaa..sumua ilmassa tänään..näytti ihan savulta..
En ollut ulkona..mutta ikkunasta totesin tämän..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.01.2010 - 23:29

Meillä oli ihan raikas hyvä ilma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 00:42

pilvessä oltiin täällä etelärannikolla niinkuin Kultaranta jo kertoikin, siitä muuten seurasi oikein tosi hienot postikorttimaisemat, saas nähdä miten pitkään säilyvät

rajavartija.blogspot.com/201...itsit.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 01:25

Täällä ollut sumua jo pari päivää. Koirat olivat lenkin jälkeen ihan huuru-ukkoja.