Mitä tarkoittaa normallisuus?

Avainsanat: sosiaali ja terveysala

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.01.2010 - 11:39

sana normi tarkoittaa wikipedian mukaan:
Normi on latinasta periytyvä sana 'kulmamitta', joka tarkoittaa mm. seuraavia asioita:

* matemaattinen normi, itseisarvon yleistävä funktio, matematiikan käsite
* eettinen tai filosofinen normi, sääntö tai ohje, etiikan ja filosofian käsite
* sosiologinen normi, yhteisön jäseniä ohjaava vuorovaikutuksen muoto, sosiologian käsite
* sosiaalinen normi, jonkin yhteisön hyväksymä käyttäytymissääntö
* normi, jonkin yhteisön jäseniä sitova toimintaohje
* normi, jonkin yhteisön keskimääräinen moraalikäsitys
* normi, jonkin yhteisön yleisimpien perinteiden kokonaisuus
* normi, jonkin yhteisön käskyt, kiellot, luvat, velvollisuudet ja lait
* normi, pelisäännöt
* normi eli standardi, määritelmä siitä, miten jokin asia tulisi tehdä
* normi, sovittu työtavoite tai vastaava ("täyttää norminsa").

Usein sana normi voidaan korvata esimerkiksi sanalla sääntö, ohje, malli tai esikuva. Eettisen tai sosiaalisen normin suomennokseksi on myös ehdotettu sanaa mitta.

Katso myös normaali.
Normaali tarkoittaa seuraavia asioita:

* normaali, matematiikassa pintaa tai janaa vastaan kohtisuorassa oleva suora tai vektori
o keskinormaali, suora, joka leikkaa annetun janan sen keskipisteessä
* normaalijakauma tilastotieteessä
* normaali, tavallinen, tavanomainen, erityisesti:
o tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen
o lääketieteessä: tila tai kokeen tulos, joka ei viittaa sairauteen
o yhteiskuntatieteissä: normien mukainen käyttäytyminen.

Luulenpa, että vastaus on juuri tuo, ettei erotu pahemmin massasta. Käyttäytyy yhteiskunnassa sovittujen tapojen ja sääntöjen mukaan. Ei ole häirikkö.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.01.2010 - 18:52

NORMAALISUUS on kemiassa jokin sulfaattirikkihapon....ja plää plää.Tuo olikin NORMALLISUUS?Mistä näistä nyt kaikista tietää onko se epänormaalia vai normaalia normallisuudesta puhumattakaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2010 - 19:18

Periaatteena on, että mikäli silmillä ei havaitse poikkeamaa normaalisuudesta ei ole syytä huoleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2010 - 19:29

Kemiallinen yksikkö liuoksen väkevyydestä näin yksinkertaisesti sanottuna, on myös molaarisuus eli useta termejä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.01.2010 - 22:58

En tunne tuollaista sanaa. Mutta normaalisuus on tuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 09:00

Normallisuus..... oliskohan kuitenkin normaalisuus tai normaalius? määritelmähän se on jos tarkoitetaan normaaliutta... mutta mitä kysyjä tarkoittaa, vaikea tietää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 22:07

Ihmisen "normaaliuden" määrittelee ympärillä oleva yhteisö ja yhteiskunta. Jos jollain tavoin poikkeaa totutuista tavoista ja tottumuksista sanotaan helposti jonkun henkilön olevan poikkeva eli ei normaali.
Siten ei mahdu asetettuihin normeihin.