paljonko d-vitamiinia voi turvallisesti ottaa? otan 150µg:tä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.01.2010 - 02:25

Olen 200% varma, että annostus ja yliannostuskin on määritelty purkin kyljessä. Ei niitä vitamiineja millään enempi parempi -mentaliteetilla pidä popsia.

"Antila suosittelee useisiin kansainvälisiin laajoihin tutkimuksiin ja analyyseihin perustuen sopivaksi D-vitamiinin päiväannokseksi vähintään 50 mikrogrammaa eli 2000 kansainvälistä yksikköä. Hän vakuuttaa, ettei mitään yliannostuksen vaaraa ole, vaikka D-vitamiini onkin rasvaliukoinen vitamiini.

- Mitä D-vitamiinin toksisuuteen tulee, voidaan sanoa, että entinen yläraja on nykyinen alaraja. Tällä hetkellä ylärajana pidetään 10 000 ky:n eli 250 mikrogramman päiväannostusta, ja sitäkin vain jatkuvassa käytössä. Akuuttia myrkyllisyyttä D-vitamiinilla ei ole lainkaan, ja USA:ssa on monissa laitoksissa vanhuksille annettu 100 000 ky:n injektioita."

www.terveyshymy.fi/artikkeli...rveysriski

"Kalifornian yliopiston 18-henkinen tiedemiesryhmä vaatii suosituksen nostamista 2000 kansainväliseen yksikköön eli 50 mikrogrammaan."

www.biovita.fi/uusi/news.php...mp;id=1155

"Yliannostus voi olla vaarallista lapsilla pitkäaikaisen saannin ollessa 2,5-5 kertainen saantisuositukseen nähden. Aikuisilla vasta erittäin suuret määrät aiheuttavat liikasaannin oireita. D-vitamiinin yliannostuksen vaara on olemassa käytettäessä useita vitamiinivalmisteita yhtä aikaa pitkäaikaisesti tai jos annosteluohjeita ei noudateta. D-vitamiinin suurin hyväksyttävä päiväannos on alle 10-vuotiaille lapsille 25 μg ja nuorille ja aikuisille 50 μg."

www.valio.com/portal/page/po...2009141634

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.01.2010 - 00:45

Vaikyttaa aika isolt määrältä .oletko saanyt opasusta siihen vai onnko jokin sairaus miksi noin paljon.minun purkissa on ohje aikuisille 20µg/vrk

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2010 - 09:02

d-vitamiini ei ole vesiliukoinen, joten kannattaa ottaa sen ohjeen mukaan mikä purkin kyljessä on, tai kysyä apteekista tai lääkäriltä.
( riippuu tietenkin missä ajassa tuon 150µg:tä otat, vuorokaudessa vai viikossa. )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2010 - 10:34

Onpas erilaiset suositukset purkeissa.
Otin just tabun ja pukin kyljessä luki : 1tabl sisält 10µg , mikä vastaa200% saantisuosituksista.

toi 150 on jo liikaa jos se on päivittäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2010 - 10:36

Hurjalta kuulostaa..Otan sen 10mg /vrk kun purkin kyljessä lukee...Kyllä sitä aterioidessa luulisi sitten edes"vahingossa" lisää tulevan kun koetan monipuolisesti syödä ihan maalaisjärjellä kun ei niitä kaikkia ruokaterapettien sun muiden ohjeita niin muista...Olin joskus siinä Puskan Pekan beetakaroteenikokeilussa ja siinähän se todettiin,että toisin kävi kuin luultiin elikkä liika on aina liikaa terveysintoilussakin!

Lähteet:
Pohjoiskarjala projekti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2010 - 11:14

minulle lääkäri määräsi Kalcipos-D-tablettien sisältämä D-vitamiinipitoisuus (400 KY) ja näitä otan 2x päiväs .. en sit tiedä onko liika vai liian vähän, kun luotan et lääkäri tietää...eli 800 KY..on nyt minun
tarpeeni sit kai ...

Lisätty: 07.01.2010 - 11:21

Nykyiset D-vitamiinisuositukset

19 - 50-vuotiaat

5 µg (200 KY)

51 - 70-vuotiaat

10 µg (400 KY)

Yli 70-vuotiaat

15 µg (600 KY)

Jotkut asiantuntijat suosittelevat aikuisten päivittäiseksi saanniksi 20 - 25 µg (800 - 1 000 KY)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2010 - 13:48

Jos syö normaalia ruokaa siitä saa jo mainittua vitamiinia. Pilleripurkeissahan on ohje, sitä ei ainakaan saa ylittää.