Onko sinulle jäänyt traumoja koululiikunnasta?

Koululiikunta oli pakkopullaa ja kentän laidalla vain seisoi joku mitä epäurheilumaisin naisihminen käskyttämässä. Itse vihaan hiihtoa yli kaiken. Kouluvuosien jälkeen en ole luistellut kertaakaan ja silloinkin useimmiten lintsasin. Saatoin laittaa luistimet jalkaan ja vain seistä kaukalon reunalla, sillä en osannut luistella. Pesäpallo oli kamalaa. Yleisurheilun kesti jotenkin ja lyhyen matkan juoksussa jopa pärjäsin jotenkuten.
Yläasteella liikunta muuttui jumppamaisemmaksi ja meillä oli usein aerobiciä.
Numero ei koskaan ylittänyt seiskaa. En ole pienimmässäkään määrin kilpailuhenkinen, ehlä se sitten näkyi naamasta.

Olin ala-asteella pienellä paikkakunnalla ja isäni oli pankinjohtaja. Sain tuntea sen nahoissani koulussa joka ikinen päivä.

Täälltä voi lukea muiden trauman saaneiden muistoja: www.lemmikkipalstat.net/foor...13490.html

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.01.2010 - 14:48

Voimistelutunnilla opettaja seisoi ringin keskellä ja löi tamburiinilla tahtia huudellen kellä oli huono ryhti.... muuta en muista enkä ollut innostunut.

Mutta nykyisin karismaattiset liikunnanohjaajat saavat osallistujat innostumaan ja yrittämään parhaansa vaikkei tahtoisikaan.... liikuttajan oma innostus saa liikkujan liikkumaan ihan hikeen asti.

Liikunta on nykyisin nautinto. Koululaisena se oli pakkopulla.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.01.2010 - 07:28

Ei ole.Odotin oikein liikuntatunteja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 08:28

Anonyymi näkyy olevan nk lyhytjännitteisiä, ihan selvästi liikemiesainesta.

Minä en tiedä mitä trauma tarkoittaa, mutta kansakoulun yläluokalla ollessani kävin eräs ilta hiihtäen 10 km mennen tullen kk koululla ilmoittautumassa koulupiirien hiihtokilpailuun.
Pyysin lomaa sille päivälle kun kilpailu oli; en saanut.
Kävin omalla luvalla ja voitin sarjani, seuraavana päivänä menin kouluun palkintopytty repussa. Voi mikä paapomien alkoi ja sain poissa oloni anteeksi vanhapiika opettajalta sellaiselta nutturaniskalta.
Sen talven toiset oppilaat saivat tuta miten hiihdettiin kaikki liikuntatunnit lopputalvi. Mikä noita opettajia oiken vaivaa, kun yrittävät tasapäistää kaikki?
En minä halunnut muuttaa koulun normaalijärjestystä, vaan käydä mittaamassa kuntoni toisiin hiihtäviin Savon nuoriin.
Hiihdimpä vielä itse tekemilläni suksilla, silloin jo nuoriso tuli kotiinlähtöäni katsomaan. Kuului joukosta on sillä maalatut sukset muttei niissä lue mitään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 09:31

Ulkoliikunta, luistelua lukuunottamatta, ei kiinnostanut. Voimistelu oli mielilajini, hauskinta oli kun naisopettaja oli raskaana ja minä sain olla "esijumppaajana" koko luokalle.
Teininä kyllä silti olin mukana nuorisokerhon futiksen ja kaukalopallon mimmiliigassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 09:42

Pakkohiihtoa oli aina välillä. Tosin pärjäsin hyvin ja kiersin eri kilpailuissa, mutta koulun loppumisen jälkeen meni reilut 20 vuotta etten käynyt suksilla ollenkaan. Sain vaan niin tarpeekseni. Enkä hiihdä vieläkään, en tykkää yhtään. Kaksi vuotta sitten hiihdin noin 5 km ja se riittänee loppu elämäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 10:00

Ei varsinaisesti traumoja...mutta kerran voimiselusalissa minä juoksin rekkitankoa päin kovalla vaudilla...otsa meni auki niin pahasti..että piti käydä laittamassa tikit...Senjäkeen kyllä varoin juoksuani voimistelusalissa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 10:22

no eipä tosiaankaan jäänyt,
olin niitä joita kiinostivat kaikki liikuntalajit ja pärjäsinkin kohtuullisesti lajissa kuin lajissa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.01.2010 - 11:52

Kaikki liikuntamuodot koulussa olivat suorastaan ihania. Johtui siitä, että olin urheilussa hyvä. Kävin jopa koululla iltaisin ylimääräisillä liikuntaharrastustunneilla. Urheiluseuraankin olisin halunnut liittyä, mutta äiti ei antanut silloin lupaa. Ja niin se jäi. Seurauksena kuitenkin oli se, että olen intohimoinen urheilun katsoja ollut siitä asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 14:33

ei ole jäänyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 14:42

ei ole jäänyt, vaikka olikin äkkipikainen ope. välillä retuutti mua korvasta, kun kaikki ei mennyt ihan napiin. ei jäänyt mitään hampaankoloon, vaikka olikin epäreilu kohtelu.
Nyt liikun säännöllisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2010 - 02:24

Kyllä tympäisi olla aina hiihtokisojen viimeinen. Hiihtoinnostus loppui silloin, kun muovisuksiaikakausi alkoi. Joka kelille olisi pitänyt virittää uudet voiteet, aina ne lipsui. Enpä ole hiihtänyt sitten koulun lopetettuani.
Luistella en osannut. En omistanut luistimia ja lopulta lääkäri kielsi luistelun kokonaan kun nilkasta meni koulun liikuntatunnilla nivelsiteet luistellessa.
En siis harrasta mitään näitä ns. normaaleja liikuntalajeja, mutta kaikkeen extremeen voisin olla kiinnostunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.01.2010 - 09:49

Vain jalkapallosta. Olin ainoa likka luokallani ja pojat olivat minulle aina vihaisia kun olin huono maalivahti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.01.2010 - 03:21

Päinvastoin, tunteja (1-2h/viikko) oli ihan liian vähän.
Ainoa 10 todistuksessa useampana vuotena tuli juuri tuosta.