Kuinka paljon Ok-talon kattotuolit kestää lumenpainoa...

...yhden neliömetrin alalla, minä jotenkin muistan silloinkun rakensin taloni
ja ostin valmiit kattotuolit, myyjä sanoi että kattotolit kestaa 1/3 katossa
120 kiloa neliö, kattotuolini väli on 1,2 m, jos olisin itse rakentanut kattotuolit
niin silloin olisin joutunut tekemään ne 60 cm välein, elikkä puolta enemmän.
Nyt on katollani lunta noin 25-30 cm

Lisätty: 05.01.2010 - 15:37

-82 rakennettu, katon alusta ei ole lautaa vaan 36x68 cm parrua,
30 cm välein koko talon pituudelta, kyllä se on kestänyt jopa yli metrinkin
lumikerroksen silloin kun selkäni leikattiin enkä päässyt katolle.
Yleensä puottelen lunta pois kun sitä on noin 60 cm.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.01.2010 - 15:06

Riippuu minkä vuosikymmenen kuormitusmääräysten mukaan ne on mitoitettu.
Minä rakennusmestarina en keskustellut myyjien kanssa kuin hinnoista ja nekin pyysin kirjallisena.
Kyllä on huima väli 1,2 m kattotuoleille. Yleinen käytäntö on 0,9 m sillä ruodelaudoitus on kuin haitari sellaisella 1,2 m jaolla.
En viitsi kaivaa nykyisiä kuormitusmääräyksiä esiin ilmaiseksi näin eläkkeellä. Eikä ne kattotuoliesi mitoituksesta mitään sano.

Ota lumesta esim litran mitta etei se tiivisty ja sulata se niin tiedät paljonko sen vesiarvo on. Helppo määrittää neliökuorma kertomalla sen vedenpaino 1000 lla.

Lisätty: 05.01.2010 - 15:52

Ympäristöministeriön ohje lumenpainon mittaukseen.
www.ymparisto.fi/default.asp...amp;lan=fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.01.2010 - 14:56

tuohon matemaattiseen ongelmaan en osaa vastata - mutta maalaisjärki sanoo että toi määrä kun valahtaa märäksi ilmojen lämmetessä - mä en uskaltais ottaa riskiä.
vetäse tyhjäx vaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2010 - 15:11

huii .. mitenkäs meil mahtaa olla , mut paljon niit kyl alaskin on tullut ...pitääpäs kysästä tuolt paremmin rakennus alaa tietävältä, jot ei lumet ole sit yks kaks tuol makkarin sängynpääl .. huiii .. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.01.2010 - 17:17

Kerron sitten keväämmällä. Toistaiseksi katto on vielä kuosissaan vaikka lunta on n. puolisen metriä harteillaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2010 - 21:43

Ei harmaata aavistusta.
-49 rakennettu pyöreistä n. 10 cm halkaisijalta olevista rangoista. Kahta samanlaista ei löydy.
Toistaiseksi on kestänyt, 61 vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2010 - 22:56

Kyllä lunta on paljon katoilla..ei meillä ole koskaan käyty tiputtamassa ales lumia,ja on kyllä katto kestänny.
Toivon mukaan sinunkin kattosi kestää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2010 - 12:52

Ei ne määräänsä enempää kestä.