Muistatko vielä tälläisiä lämpimiäleipiä,mitä tuli tilattua ravintolassa aikoinaan?

Oopperaleipä, Oskarinleipä, Kappelinleipä,leikkelelautanen.Meidän sakissa ne oli hyvin suosittuja ja hinnoiltaan kukkarolle edullisia.

Avainsanat: ruokaa rakkaudella

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.01.2010 - 20:05

Kyllä minä muistan nuo, ja oli vielä kananpalojakin jossakin lämpimässä leivässä nimeä en muista, mutta kyllä niillä vatsansa täytti, ei sellaisia enää mistään saa, nyt on kaikki gourmettia vaan.

Kysyjän kommentti

Joskus teen kotona ooppera leipiä,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.01.2010 - 20:08

Et taida tarkoittaaniitä leipiä kun piti olla olusen kanssa...?Niitä ei moni syönyt ja usein se leipä oli rekvisiittaa alkon tarkkailijaa varten.Nyt kun ajattelee niin hölmöläisten hommaa se oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2010 - 20:12

Kyllä muistan ..kaikkia kivoja hyviä leipiä on tilattu ja syöty..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2010 - 20:16

www.grillitoro.fi/alacarte.html

mm. tuon ravintolan listoilla näkyy olevan mainitsemiasi leipiä,
ja varmasti vielä muuallakin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2010 - 20:49

Muistanhan mie, tuon oopperavoileivän, sen tekemistä opetettiin kotitaloustunnilla ja myöhemminkin niitä kotosallakin tehny, samoin metsästäjän voileipää ... njammm...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2010 - 21:22

Kellariravintolassa Helsingissä on vieläkin "se rasvainen kammotus" voimissaan - vaalea pohja - kunnon pihvi- ananas ja helkkaristi juustoa päällä - ja on kai älyttömän hyvää:) Mikähän sen nimi nyt mahtaa sitten ollakkaan?

Nyt seuraa ruokaohje: (tämän bongasin jostakin Italialaisesta elokuvasta)

1.Tavallinen paahtoleipä palanen (iso)
2. revi se niin että keskelle jää iso reikä ja älä riko reunoja" (älä hukkaa jäljelle jäänyttä pyöreähköä hukkapalaa)
3. paistinpannu: laita leipä voisulaan paistinpannulle ja riko paahtoleivän "reikään" kananmuna.
4. kananmuna pysyy nätisti paahtoleivän "reiässä" mausta mielesi mukaan käännä ja paista toiseltakin puolelta.

-voit lisukkeeksi paitaa rippusen viipaloitua kinkkua tai pekonia ja nam-nam.

Jäljelle jääneet pyöreät paahtoleivän keskustat kannattaa myös pyöräyttää pannulla voisulassa ja tulee hyvää
- ken ikinä näin tuhtia aamupalaa arvostaa:):)
Itse en tosin syö mutta perheeni yllätän välillä ja ovat ihan mielissään:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2010 - 21:22

Siis todella muistan...mmmm..se voileipä missä pihvin päällä on sienikastike...aaahh, kuolaan nyt. Oliko se juuri metsästäjän leipä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.01.2010 - 22:34

Hyvin ovat leivät muistissa. Ja muuten todella hyviä olivat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2010 - 09:48

Juu ja teen kotona välillä, kun tulee ne kunnon ajat mieleen.
oopperaa tulee tehtyä eniten ja sitten nautiskellaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2010 - 15:24

Mummo kertoi että aikoinaan oli sellainen sääntö ettei pelkkää kaljaa saanut tilata joten aina kun joku halusi oluen oli tilattava vähintään leipä samalla. Leipään ei monikaan edes koskenut, vaan se jäi pöydän kulmalle ja sen sai viedä kuulemma heti pois. Henkilökunta sitten popsi niitä kun asiakas imi olutta. Silloin taisin kuulla nuo leivännimet ensimmäisen kerran. Sitä en muista koskiko tuo sääntö koko päivää, tuskinpa sentään, eiköhän se ollut vaan joku lounaaseen päättyvä ja kuuluva juttu...
Kolmevuotinen kokkikoulu on käyty sitten myöhemmin joten siellä nuo tulivat ihan kongreettisesti tutuiksi.