Muistatteko "Mainio" nimistä pyykkikonetta.

-se oli aikoinaan huippukeksintö pyykkilaudan jälkeen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.12.2009 - 12:50

No nysse muisti,lapsuudenkodissa kunnon pulsaattorikone olikin pitkään,en muista enää lämmittikö se vettä tai ottiko hanasta lämmintä?Täyttäminen tarkkahomma,muuten pomppi seinille.Aikamoinen vempula oli se pyykkirusennin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.12.2009 - 12:46

Nimellä ei löytynyt, mutta merkillä;
www.pori.fi/smu/pesukone.html

Lisätty: 30.12.2009 - 12:47

Tuohon aikaan meillä oli pyykkilauta ja paljaat varpaat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 12:50

Pojat löysivät tuon laitteen mökiltä viime kesänä ja kokeilivat. Toimi vielä hyvin. Veden vaihtaminen oli kyllä vähän hankalaa tämän päivän nuorisolle ja märäksihän pyykit jäi kun ei ollut linkoa käytettävissä. Muistan nuoruudestani samanlaisen pesukoneen jossa oli moottoroitu linko vieressä samassa kuoressa. Siihenkin pesukoneeseen piti itse vaihtaa vesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 13:08

Kyllä muistan hyvin..kun äidin ensimmäinen pyykkikone oli mainio....veljeni osti sen vielä aikanaan..kun pääsi töihin..
Sitten ei enään tarvinnu äidin kanssa käydä pyykituvassa...pesemässä vaateita pyykkilaudella..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.12.2009 - 19:33

Ja hyvin muistankin. Loppui pesutuvassa nyhrääminen. Se oli kauheaa touhua. Siellä jatkuvassa höyryssä ja saippuoitten lemussa piti työskennellä äidin apuna. Se Mainio helpotti pyykkäystä paljon. Muistan jopa, että äiti pesi siinä matonkin. Ensin roikotti toista päätä matosta siellä koneessa, ja tarpeeksi kun oli pyörinyt, niin sitten toisesta päästä koneeseen roikkumaan. Solmuunhan se pyrki menemään, mutta aina välillä tempaistiin ylös ja oiottiin. Tällaisia muistoja pulsaattorikoneesta. Linko oli huono. Vain ohuemmat vaatteet meni läpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 21:08

Kyseistä koneesta on mainoksia sen ajan Kotiliesi-lehdissä. Sitä mainostettiin kerrassaan mullistavana keksintönä, mitä se siihen aikaan kyllä varmasti perheenäitien mielestä olikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2010 - 14:03

Osui silmään kesällä kun selasin avotakkalehteä, tais olla vuodelta 1955.