Oletko tiennyt,että B vitamiinin puutostila voi johtaa muistihäiriö sairauteen?

Mieheni sisko sairastui viimekeväänä 63 vuotiaana muistisairauteen ja tutkimukset ovat tuoneet ilmi,että hänellä oli vakava b vitamiinin puute muunmuassa.

Avainsanat: b vitamiini tärkeä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.12.2009 - 15:22

Olen tiennyt (ammattinikin puolesta), mutta ei mitkä tahansa B-vitamiinit vaan B6-vitamiini ja
B12-vitamiini vaikuttavat muistitoimintoihin, samoin kuin useat muut näiden lisäksi (ks. linkki) ehkäisevät muistitoimintojen heikkenemistä/"tylsistymistä", sekä myös se, että syö näitä päivittäin ja sen tarpeellisen määrän (B-vitamiinihan kuuluu vesiliuokoisiin vitamiineihin, joka ei varastoidu elimistöön, vaan poistuu suht sukkelaan). Pillereiden lisäksi kuten Ahmat12 sanoikin; muistia pitää harjoittaa koko ajan, ristikot, pelit, yms...

Lähteet:
www.biovita.fi/suomi/terveys...nidem.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.12.2009 - 11:58

Niin... muunmuassa... mutta muitakin syitä on pakko olla. Ei siis kannata ainakaan alkaa syömään roppakaupalla B-vitamiinia.
Muisti säilyy kun harjoittaa koko ajan, näin on sanonut eräs tunnettu neurologi.

Lisätty: 30.12.2009 - 12:47

Monipuolinen ruokavalio korvaa myös purkkipillereitä aika hyvin mutta "pillereiden tekijät" ovat kyllä toista mieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 12:15

Käytän B-vitamiiniyhdistettä sekä D-vitamiinia ja Magnesiumia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 12:26

nyt alankin syömään myös b-vitamiinia ja kyl pitäis varmaan syödä muitakin vitameena , kuin tuota kalsiumia jossa on mukana d , kun olin taas aika huonos kunnos ja kunto romahti ihan lattia tasolle .. onneksi sieltä ei ole kuin nousu ylöspäin... taas ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 12:41

Samoin kuin Timppa mullakin on B,D-ja Magnesium valmisteet purkista käytössä,mutta silti muisti pätkii??Mikä nyt avuksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 14:57

Kasvisruokavalioo noudattaville suositellaan erilaisia B-vitamiineja. Itse syön kala-ja inkivääripillereitä sisältäen myös D-tä kalkkia ja magnesiumia. Muistin harjoittaminen on mielestäni paras keino ylläpitää muistia. Sanaristikot, pasianssit, shakkipelit, seurustelu ym mukavat jutut muun muassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 15:35

Olen kai joskus tuosta kuullut mutta nyt täytyy kipittää apteekista hakemaan "Neurobion Fortea" se on vanhan ja hyvä pilleri.
Kuulin joskus että syöttävät niitä potilaille kourakaupalla "Niuvanniemessä" - joten ei liene pahitteeksi myös täällä:):)
nim. "Muisti pätkii ajoittain"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 19:53

En muista kuulleeni mitään noin pöyristyttävää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2009 - 17:54

Jokinlaista muistihäiriöta olen potenut varmaan alle 20v lähtien kun kaikki tavarat häviää aina ja joka paikassa, tai sitten roskapussi unohtuu kotiin kun ulos lähtiessä se pitäisi ottaa mukaan.
En vetele mitään tabuja, mutta ilmeisesti pitäisi ainakin kokeilla pari kuuria jos se muisti vaikka palautuisi, edes pätkittäin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.12.2009 - 20:42

Syö viisaasti pysy terveenä. kyllä ruualla on vaikutusta muistiin tietenkin. varmasti muillakin aineilla kuin tuolla B vitamiinilla.

jos oikein muistan niin kala olisi hyvää muistamiselle.
sopivassa määrin tietenkin.

prisma muuten pyöritti vähän aikaa sitten muistamista koskeaa ohjelmaa.