Mitä virttä orkesteri soitti kun Titanic oli uppoamassa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.12.2009 - 18:43

Soittivat viimeisenä "Nearer my God to Thee" , Suomessa tunnettu "Sua kohti, Herrani".

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.12.2009 - 19:08

Se on totta mitä Jonin kirjoitti.Sua kohti herrani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 19:26

Virsi 396.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 19:30

Melkein olisin veikannut,virsi 555 viisi viimeistä säkeistöä,muistatteko?Entiset sanat kuuluivat ainakin OI Herra,jos mä matkamies maan/lopulla matkaa nähdä sun saan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 19:37

Laivan orkesterinjohtaja Wallace Henry Hartley valitsi viimeiseksi soitettavaksi kappaleeksi legendan mukaan virren "Nearer my God to Thee" (Sua kohti, Herrani), jonka hän omien sanojensa mukaan olisi halunnut soitettavan omissa hautajaisissaan. Virsi tunnetaan nykyään myös nimellä "Titanic-hymni". Titanicista pelastuneet ovat kuitenkin sanoneet, että sen jälkeen orkesteri soitti svengaavaa rab-musiikkia. Vihoviimeisen kappaleen sanottiin olevan "Autumn". Asiantuntijat kiistelevät vieläkin, oliko kappale "Autumn" vai "Song from Autumn", vai sittenkin "Sua kohti, Herrani".

Lisätty: 30.12.2009 - 02:37

Seinäjoen teatterin Titanic-musikaalissa se ainakaan ollut "Sua kohti herrani". En tunnistanut kappaletta, mutta ilmeisesti se oli tuo "Song from Autumn".
Kallistuisin siihen johtopäätökseen, että päätös virren soittamisesta on tehty hyvissä ajoin ja että se on myös soitettu hyvissä ajoin, koska väkeä, eli "yleisöä" poistui koko ajan ja ovat jatkoksi päästelleet normaalia, iloisempaa ohjelmistoa, koska ovat tieneet, että pelastusta ei voi enää tulla ja epätoivoista tunnelmaa on yritetty edes jotenkin keventää, kun kerran soittamaan oli alettu.
Tämä lisäys ihan omaa keksintöä.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 22:10

Edellä kerrotun virren tiedot ja sanat englanniksi
encyclopedia titanica sivustolla (myös kuvia ja matkustajaluettelot ym.)
www.encyclopedia-titanica.or...r_god.html

Lisätty: 25.01.2011 - 23:51

Täältä löytyy myös Titanicin matkustajalista, kuinkakohan moni sukututkija löytää täältä kadonneita sukulaisiaan ? Siellä oli useita suomalaisia.
www.encyclopedia-titanica.or...nger_list/

Lähteet:
www.encyclopedia-titanica.org/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 22:27

Sua kohti Herrani se oli. Ja tilanteeseen paremmin kuin hyvin sopiva valinta, sillä kyllähän siinä onnettomuudessa niin moni Herran huomaan joutui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 21:23

Laiva oli sellaisessa asennossa kun se upposi että tuskin soittivat ainakaan viimeiseen puoleen tuntiin yhtään mitään. Taitaa olla tuo lähinnä tarua eikä totta, varsinkin laivoissa työskennelleet tämän ymmärtävät...