Mihin Rooman valtakunta tuhoutui?

Lisätty: 02.01.2010 - 07:11

www.nysalor.net/kirja/rooma.html

Lisätty: 03.01.2010 - 06:39

www.anus.com/tribes/fnus/ent...kehtui_vai

Avainsanat: roomanvaltakunnan tuho

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.12.2009 - 14:50

Hyvä ja ajankohtainen kysymys kun itsekyydestä ja oman edun tavoitelusta on tullut hyveitä. Kuuntelin kerran hyvän radio-ohjelman, jossa käsiteltiin hyvyyden teeman rinnalla myös pahuutta.

Haastateltavan yksi mielipide pahuudesta oli seuraavan suuntainen. Kun osaa huijata, pettää, valehdella, häväistä ja monin muun tavoin tuottaa kärsimystä lajitoverilleen pitää tällainen ihminen toimintaansa jopa älykkyyden osoituksena ja siitä syntyy kuvitelma itsestään fíksuna olentona.

Ei tarvitse olle ennustaja ymmärtääkseen, että tällaiset toiminatmallit yleistyessään ihmiskunnan keskuudessa johtavat anarkismiin. Se on itsetuhoista käytäytymistä aina niin yksilö kuin yhteisötasolla. Valitettavaa on että älyn ja tieteen sokea palvonta, siis painotan sanaa sokea, syrjäyttää hyvyyden ja toisten huomioonottamisen ja kunnioituksen.

Toivotaan tälle kehitysuunnalle pikaista loppua. Onnellisempaa uutta vuotta kaikille.

Kysyjän kommentti

Yhtenäisen Rooman viimeinen keisari Theodosius Suuri jakoi ennen kuolemaansa vuonna 395 valtakunnan kahdelle pojalleen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.12.2009 - 06:19

Gibbonin mukaan tuho johtui kristittyjen moraalittomuudesta. Edwin Linkomieskin epäili moraalisen rappion ja arvotyhjiön olleen pääsyy.
Toisaalta on epäilty syyksi myöhäisantiikin henkistä köyhyyttä, rotujen sekoittumista, kansainvaelluksia, talouden rappiota, valtiorakenteiden heikkenemistä ja valtion desentralisaatiota, lyijyä vesijohdoissa ja aristokratian degeneroitumista, ilmastonmuutosta, ryöstöviljelyä ja eroosiota, korruptiota ja tehotonta hallintoa, provinssien ryöstöä, epätasaista tulonjakoa, epätasapainoa maaseudun ja kaupungin välillä, orjuutta, teknologisen kehityksen pysähtymistä ja lukemattomia muita syitä.
Nykyisissä tulkinnoissa korostetaan eniten imperiumin taloudellisia vaikeuksia ja poliittisen järjestelmän tasapainottomuutta

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2009 - 09:11

Ihmist elivät kuin pelossa,kun viimistä päivää mistään piittaamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2009 - 14:33

Kas, eikös Rooma ollut vallassa siloin kun Kristus ristiin naulittiin. Tapahtui ns. Golgatan mysteeri.
Kuis ne kristityt sit niin nopeasti levisivät ja moraalittomiksi ryhtyivät. Kristushan toi rakkauden sanan maanpiiriin ja jokaiselle maan asukille mahdolliseksi päästä käsiksi salattuihin oppeihin, joita siihen mennessä olivat vain pienet piirit hallinneet. Alkoi myös kristittyijen vainot.
Että taisi tuhoutua omaan mahdottomuuteensa, suvaitsemattomuuteensa.
"Aikansa kutakin sainoi pässikin kun päätä leikattiin".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 09:06

Siellähän eletttiin kuin possut pellossa, se kostautuu aina.(anteeksi possut!)