Oletko ollut jouluyön messussa koskaan?

Olimme viimeyönä ensikertaa oman seurakuntamme kirkossa kyseisessä tapahtumassa.Kirrkko oli ääriään myöten täynnä nuoria aikuisia ja siellä oli myös joulukuvaelma Jeesuksen syntymästä.Odotin ehkä liikaa tapahtumalta ja sellasta harrasta hetkeä,sitä kokemusta en saanut,kun nykynuoret ovat niin levottomia ei malteta olla hiljaa ja kuunnella,liikehdintä kirkossa myös suorastaan häiritsi.Kerro omat kokemuksesi.

Avainsanat: jouluyön messu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.12.2009 - 10:52

olen joulukirkossa ollut ja kerran olin ortodoksikirkossakin siellä olikin pitkä messu , jot se jäi ainukaiseksi .. muistan ,kun äidin kanssa mentiin aamulla aikaisin kirkkoon ja olin just saanut uudet sukset , olihan niillä pakko hiihtää kirkkoon , mutta kaupungissa , kun asuimme oli katukäytävät hiekoitettu ja muisten et takeltelevaa oli hiihtoni.. mutta kyllä oli harastunnelma sen muistan tai aina on ,kun olen kirkossa ...

Kysyjän kommentti

Se oli varmasti ihana kokemus vaikka messu olikin pitkä.Ortodoksikirkossahan seisotaan,siellä ei paljon penkkejä ole.Meillä lappeenrannassa,linnoituksenalueella on hyvin kaunis ortodoksikirkko.Terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.12.2009 - 14:38

En ole ollut jouluyön messussa. Tänään aamulla, kun korjailin kynttilöitä kirkonkellot soivat.

Katselin aamulla evakko-ohjelmaa ja mietin miten ahdasmielisiä ihmiset ovat olleet ortodokseille sodan jälkeen. Ajattelin sitten itseäni, olen joskus halunnut vaihtaa uskontokuntaa ortodoksiin. Suvussani on ollut lestadiolaisia ja helluntalaisia (monta sukupolvea sitten). Puhuin aina lahkolaisista - minähän tässä olen ahdasmielinen. Minun on syytä tuulettaa ajatusmaailmaani ja olla suvaitsevaisempi. Miksi ihminen ei vaan opi ajan saatossa??? Kyllä se malka on minun nyt kitkettävä omista silmistäni. Kysymyksesi herätti minut ajattelemaan asioita taas uudelleen. Kiitos siis Sinulle!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.12.2009 - 16:10

Jouluyönä en milloinkaan, mutta aattoiltana ja jouluaamun kirkossa olen ollut. Juuri eilen olin aattoillan sanajumalanpalveluksessa ja lapsenlapseni olivat mukana joulukuvaelmassa siellä ja oli harras tunnelma vaikka kirkossa oli paljon lapsia. Harras tunnelma lähtee kyllä omasta sisimmästä kun keskittyy kuuntelemaan ja laulamaan eikä anna ympärillä olevan elämän häiritä. Nuortenkin on saatava olla mukana ja hyvä kun ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.12.2009 - 18:08

Olen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.12.2009 - 22:29

Kyllä ole joskus ollut...mutta siintä on kyllä aikaa vierähtänny vuosia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 19:54

En ole ollut. Täällä meidän kirkolla ei sellaista pidetä, mutta naapurikunnan pienessä kivikirkossaon ja vielä jonakin vuonna aion sinne aattoiltana mennä. Olen kovasti kuullut, kuinka tunnelmallinen tilaisuus se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 11:14

Kerran Suomessa ja pari kertaa ulkomailla.