Kyllä joulu on HANURISTA

Emäntäni ei ole nähnyt pojan poikaansa vuoteen. Nyt tulivat ovellemme tuoman joulutervehdystä. MINIÄ sanoi ettemme tule sisälle koska haisee tupakalle vaikka olimme tuulettaneeet polttamatta 2 tuntia. Minun tyttöni oli käymässä samaanaikaan 3 lapsensa kanssa tyttö sanoi täällä haisee papalalta 2,5v. Vanhin tytöistä sanoi että täällä saa ajella papan pyörätuolilla. 8v Nuorin tytöistä 9kk hymyili vaan pyörein punaisin poskin. Emäntäni Eira oli odottanut niin näkevänsä pojan poikaansa jouluna. Miniä oli eri mieltä ja poika on tossunalla. YKSI ihminen vooi viedä joulu mielen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.12.2009 - 20:33

Olipa illuusio todella rohkea mielipide - "hatun noston" arvoinen asia että uskallat kertoa suoraan miltä sinusta tuntuu!

Oma ohjenuorani elämässäni on seuraava:

Ole oma itsesi

Harjoita omia kykyjäsi, omaa tyyliäsi ja arvomaailmaasi.
Arvosta muita ihmisiä siitä mitä he ovat, vaikka heidän ulkonäkönsä tai tyylinsä tai arvomaailmansa olisivatkin erilaisia kuin omasi.
Jänikset eivät lennä. Kotkat eivät ui. Ankat näyttäisivät hullunkurisilta yrittäessään kiivetä.
Oravilla ei ole höyheniä. Lopeta vertailu.
Metsässä on paljon tilaa.

Vapaasti suomennettuna tämä on mielestäni sitä että annetaan kaikkien kukkien kukkia -
oma polkuni on ollut aika kova menneisyydessäni hyväksyessäni tämän asian.

Kun joku äiti haluaa pitää lapsensa poissa tupakansavusta (useimmat kai) niin pitäköön - jos joku äiti kokee että kyläilypaikka ei ole esim. alkoholin käytön vuoksi sopiva paikka niin sitten hän on sitä mieltä. Jokainen ihminen tekee omia valintojaan ja useimmat äidit ovat kuin leijona emoja lastensa vuoksi.

Itse vein aikanaan omat lapseni tapaamaan tupakansavuisessa kämpässä avoliitossa asuvaa alkoholisoitunutta isääni. Ei ne lapset siitä rikki menneet sovittiin tosin mieheni kanssa että jos eivät ole selvinpäin niin lähdetään pois. Tapaaminen meni ihan mukavasti.

Jos joku juo tai polttaa niin olkoon se jokaisen omalla vastuulla ja asia - itse on asian näin päättänyt ja tiensä valinnut. Oli se sitten oikein tai väärin sekin on ihan jokaisen itse valittava.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.12.2009 - 21:42

Täytyy sanoa,et törkeetä porukkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.12.2009 - 21:47

Pahoittelen että sinulle kävi näin, mutta ajattele, olette kuitenkin nähneet suurimman osan lapsista. Vaimollesi kurjaa, kun ei omaa lapsenlastaan nähnyt, mutta jospa seuraavalla kerralla olisi parempi onni. Voisitteko ajatella olla polttamatta sisällä kokonaan. Se ratkaisisi tuon ongelman. Muistelen, että rivarissa asutte, joten ulos vaan tupakalle. Niin ne käy muutkin, jopa tuossa läheisessä vammaisten palvelukodissa, jossa on paljon pyörätuoliasukkaita. Olen itse nähnyt heidän tupakoivan ulkona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 21:49

Tosi surullista ja voi vaan kuvitella, kuinka paha mieli Eiralle ja myös sulle tuosta tuli. Onneksi sinun tyttäresi lapsineen tuntui viihtyvän pappalassa oikein hyvin. Hyvää joulua teille kaikesta huolimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 21:53

niin , olen nyt inhottava , kuten aina, mutta en itsekkään ois vienyt pikkuisia lapsiani tupakoivien asuntoon .. saatikas et he ois olleet meillä , jos oisimme poltaneet...kyllä joskus nuorena poltin, mutta en lasten nänden tai sisällä missään , jot nyt kyllä ymmärrän lapsien vanhempia ... soriii.. tietty on helppo sanoa , kun itse en polta eikä meillä polta muutkaan.. mut lapsen ehdoilla aina elellään...näiden lastenlastenkin..sekä meitin kisuleiden , jotka eivät kaiketikaan tahtois asua meillä, jos täällä sissällä tuprutteleisimme ...niinpä.. mielipiteitä on ..jokaisella , jos jonkin moisia , mutta itse ajattellen aina ensin lapset , eläimet ja sitten me ... jot tämä o minun miel piteeni vain..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 22:04

Silloin kun itse tupakoi, ei voi edes aavistaa, miten pahalta tupakoimattoman nenässä tupakanhajuinen huone tuntuu. Haju ei lähde tuulettamalla, ei edes pesemällä seinät, johonkin jää aina tervan hajua. Voisittehan tavata jossain muualla, kirjastossa tai ravintolassa, olisi sitten vähän pidempi aika vietettävänä yhdessä. En näe muuta vaihtoehtoa yhteisille tapaamisillenne kuin sisälä tupakoinnin lopettamisen. Itse lopetin sen yli 30 v. sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 23:49

SE on niin tätä päivää.-50 ja-60 luvulla asuttiin tehtaan omistamassa pienessä hellahuoneessa vahemmat ja me neljä kersaa.Molemmat vanhemmat poltti pienessä huoneessa ja kukaan ei ihmetellyt kun niin teki kaikki ja talvisin ei juuri tuuleteltu kun oli"ostolämmin".Bussien takaosissa oli tuhkikset ja siellä työmies ja saimaa kärysi.Vaikka vaan takana sai polttaa niin olihan se koko linja-auto savua täynnä mutta kellekään ei tullut mieleenkään valittaa ja kaikki olivat hyvällä mielellä jutellen keskenään.Kaikesta huolimatta elämä oli silloin paljon parempaa jossain mielessä.Lapsilla ja nuorilla oli mielikuvitusta ja touhua riitti aamusta iltaan.Nyt elämä on ankeaa kiireineen,kännyköineen,tietokoneineen ja kaikkineen! En tiedä mistä johtuu mutta näin se vaan on ja olemme erkaantuneet"oikeasta"elämästä ja luonnosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2009 - 02:52

Mä olen nyt jo hyvän aikaa seuraillut teidän elämäänne Napsun kautta ja kyllä mun on pakko sanoa, että katsokaa peiliin.

Mikään ei ole niin epäkiitollinen kuin alkoholisti. Sä et koskaan voi tietää pitääkö se lupauksiaan tai valehteleeko se. Sä voit vuosikausia antaa 150% itsestäsi ja yrittää kädestä pitäen auttaa sitä ihmistä selviämään elämästään, kunnes se taas retkahtaa. Mikään ei ole niin tärkeää kuin viina. Ei edes ne lastenlapset. Alkkis tappaa itsensä ennemmin kuin välittää sun tunteista tai tekemisistä, se on nähty. Mä olen jumankauta käynyt äitini haudalla huutamassa, että mitä sä mulle teit. Siinä vieressä oli kauniissa kimpussa lastenlasten tuomat ruusut.

Yleisesti ottaen päihteitä käyttävien läheisiä kehoitetaan laittamaan välit poikki ja juuri sen vaimosi poika on yrittänyt tehdä. He olivat nyt siinä luulossa, että kun he joulun kunniaksi tulevat lasten kanssa oven taakse, asiat olisivat hyvin. Usko meni sitten heti ulko-ovella, kun vastaan leijailee kuvottava haju.

Tapaatte seuraavan kerran siellä pojan kotona. Teillähän oli ne ilmaiset taksikyydit. Osoitatte olevanne luotettavia ja kunnollisia ja, että välitätte.

Lisätty: 23.12.2009 - 02:56

Vain neljäsosa suomalaisista polttaa yle.fi/uutiset/teksti/kotima...geNumber=2

Itse en lapsiani veisi asuntoon, jossa tupakoidaan sisällä. Olen elänyt nuoruuteni sellaisessa kodissa ja se oli kauheaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2009 - 09:56

siiis aivan törkeää

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2009 - 14:41

Niinhän sitä sanotaan että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan. Mutta ilkeästi käyttäytyi miniä teitä kohtaan, itsekäs ihminen. Mutta onneksi edes näitte vilaukselta. Lasten puheista ei kannata itseensä ottaa, pienet laskettelee mitä mieleen tulee. Ensi jouluksi lopettakaa sisällä tupakointi, niin voivat kaikki perheenjäsenet vierailla ihan sisällä asti.