"Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa" ; Oma tulkintasi tähän väitteeseen ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.12.2009 - 04:11

Olin hirveän arka ja ujo lapsi ja luottamus olisi mennyt niihin viimeisiinkin lapsen elämässä tärkeisiin ihmisiin, eli vanhempiini, jos olisin saanut heiltä selkääni. Kamalaa ajatella, että joku voisi kasvatusmielessä lyödä lastaan.

Rakkautta ja rajoja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 18.12.2009 - 22:35

Vitsaa sain pienenä, enkä ole ollenkaan pahoillani tänä päivänä, Ne opit ovat mieleeni jääneet paremmin kuin hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2009 - 22:38

Väitteellä kai perustellaan myös väittämää; " Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee." Lasten kasvatuksessa on on ennen ymmärretty jotain ihan väärin.

Kyllähän lapset rajoja tarvitsevat, mutta niitä rajoja ei rakenneta vitsan pelolla. En hyväksy fyysistä väkivaltaa lasten kasvatuksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2009 - 23:04

Muistan niin huvittavan tarinan...olin lapsi asuimme isossa pihapiirissä..missä oli paljon lapsia..missä oli talonmies..joka hoiti koko pihapiirin asiat...sanoin kerran talkkarille..eli talonmiehelle..olet räkämies...jotakin komensi...isä kun kuuli otti minut polville ja vitsa käsissä..ja kysyi sanoinko noin..myönsin eikä isä antannu vitsaa..kun tunnustin mitä päästin suustani...Aina kannattaa olla rehellinen...niin ei tule vitsaa...tämän opin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2009 - 00:33

Tämä vanha sanonta olisi nykyään: Rajat ovat rakkautta.

Joka kuritta kasvaa, hän kunniatta kuolee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.12.2009 - 03:05

Nyt aikuisena vanhuksena ajatellen, voisin jopa yhtyä tuohon mielipiteeseen. Kun vitsaa sai, niin ainakin tiesi että rakastetaan ja halutaan rajat laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2009 - 09:16

Rajaton oleminen tekee levottomaksi, siitäkö nyky nuorten pahoinvointi. Lapsuudessani oli vitsa oven karmin päällä "peloitteena" tosin sitä ei tarvinnut koskaan käyttää. Ei jäänyt traumoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2009 - 17:23

en kannata vitsaa mutta rajat pitää olla.. sitä "vitsaa verrattiin joskus paimenen sauvaan millähän hellästi ohjaa lampaita. Eli siis äiti ja isä ohjaa, vaatii, kasvattaa ja neuvoo mutta ei pahoinpitele.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2009 - 17:32

Ei pädä paikkaansa ainakaan minulla.olen katkera vieläkin lapsuuteni akarasta kasvatuksesta.Minulla ei kyllä vitsaa säästetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2009 - 19:57

Ei näin.