Millainen matka on se poronkusema? Entä kyynärä? Virsta?

Lisätty: 17.12.2009 - 18:45

Poronkusema on vähemmän kuin 10 km...arvailkaa...

Avainsanat: mitta matka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.12.2009 - 18:47

Täällä on joitakin vanhoja mittoja
www.hel2.fi/kaumuseo/sederh/...mitat.html
fi.wikipedia.org/wiki/Vanhat...sik%C3%B6t

Lisätty: 17.12.2009 - 21:40

Lisätään vielä linkkejä asian ympäriltä:
Keskiaikaiset mitat
www.katajala.net/keskiaika/e.../mitat.htm
Vanhat mitat rakentamisessa
www.nba.fi/fi/vanhatmitat
Vanhat keittiömitat
www.nicehouse.fi/keittio/tie...anhatm.htm
Mitat ja rahat
www.saunalahti.fi/hirvela/hi...sivu2.html
Mittojen muuntimet:
www.hum.utu.fi/projects/hist...bin/mitat/
muunnin.com/
agricola.utu.fi/tutk/tyokalu.../mitat.php

Lisätty: 18.12.2009 - 13:16

"katajala" www.katajala.net/keskiaika/e.../mitat.htm väittää että poronkusema n. 7,5 km Matka, jonka poro kulkee virtsattuaan ennen kuin virtsaa uudelleen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.12.2009 - 17:23

Se väli jonka poro juoksee kusematta n.25-30km.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2009 - 18:10

Kyynärä oli kai kyynärpäästä sormenpäihin..ööö noin 49cm mittasin mutta mutta,enpäs ole varma..;O.Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan..hm?Onkohan askel virsta mutta vaaksahan on vain..odotas kun mittaan.21cm on minun VAAKSA siis peukalon päästä etusormen päähän....Joo-o,eipä nyt oo varmaa tietoo....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2009 - 18:40

Pitää erottaa kaksi eri virstaa:

Venäjän virsta, joka on runsas kilometri eli 1066,80 metriä = 500 syltä, 1syli = 3 arsinaa, arsina = kyynärä

ja

Suomen virsta, joka on 1068,80 metriä.

Kummastakin saisit tarkkoja tietoja esim. Wikipediasta.

Oman ruumiin mitat ovat lähtökohtana kyynärässä, joka mitta kyynärpäästä sormenpäihin. Ei kovin vaikea arvata, vai mitä?

Syli on tietysti juuri syli eli kädet vartalon sivuille levitettyinä oleva väli. Ja vaaksa peukalon ja etusormen väli auki levitettynä. Tällaiset mitat eivät ole aivan millintarkkoja, mutta kyllä niilläkin on toimeen tultu.

Mitä poronkusemaan tulee, olen kuullut, että se on se matka, jonka poro jaksaa juosta kusematta välillä. Voi olla kyllä niitä Lapin miesten höpöhöpöjuttuja, joita syötetään etelän väelle.

Lähteet:
Wikipedia ja kirjallisuus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2009 - 08:55

Lappalaisasioista en tiedä mitään mutta virsta on kyllä vanha matkaa ilmaiseva käsite jonka pituus kilometreissä on unohtunut. Kyynärä on myöskin vanha pituusmitta, muistan nähneeni joskus puisen mittakepin jolla on mitattu kyynärää.