Moi. Tietääkö kukaan mikä on Abalgiini 65mg pää-asiallinen vaikuttava aine?

Lisätty: 17.12.2009 - 03:04

Tiedän kyllä, että vaikuttava aine on se dekstropropoksi...............
Mut mitä tuo sana hirvitys on SUOMEKSI?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.12.2009 - 02:27

Vaikuttava aine selviää kohdassa kaksi.

Lopetin linkin kopioimisen tärkeäksi arvioimaani kohtaan, mutta lue loput viimeisenä olevasta linkistä, jos on tarpeen.

1. LÄÄKEVALMISTEEN NIMI
Abalgin® 65 mg -kapseli, kova

2. VAIKUTTAVAT AINEET JA NIIDEN MÄÄRÄT
Yksi kapseli sisältää 65 mg dekstropropoksifeenihydrokloridia

Apuaineet, ks. 6.1.

3. LÄÄKEMUOTO
Kapseli, kova

Valmisteen kuvaus: keltaruskea liivatekapseli. Mitat: noin 16 mm x 6 mm. Kapselissa mustalla numero 11.

4. KLIINISET TIEDOT
4.1 Käyttöaiheet
Keskivaikeiden ja vaikeiden kipujen hoito

4.2 Annostus ja antotapa
Normaali aloitusannos on yksi kapseli 8 tunnin välein. Annosta voi sitten tarvittaessa suurentaa yhteen kapseliin 6 tunnin välein. Maksimiannos on 5 kapselia vuorokaudessa.

Vanhukset:

Normaali aloitusannos on yksi kapseli 12 tunnin välein. Annosta voi sitten tarvittaessa suurentaa yhteen kapseliin 8 tunnin välein. Maksimiannos on 3 kapselia vuorokaudessa.

4.3 Vasta-aiheet
Yliherkkyys dekstropropoksifeenille tai muille valmisteen aineosille. Alkoholin tai unilääkkeiden käyttö. Hengityslama. Heikentynyt maksan tai munuaisten toiminta.

4.4 Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet
Dekstropropoksifeeni voi aiheuttaa vaarallisen hengityslaman vähäisenkin yliannostuksen seurauksena tai yhteisvaikutuksena normaalisti vaarattomien alkoholiannosten tai muiden keskushermostoa lamaavien aineiden kanssa. Valmistetta ei siten tule määrätä potilaalle, jolla on alkoholiongelma, tai kun epäillään valmisteen väärinkäyttöä.

Potilaalle tulee tehdä selväksi annosteluohjeiden noudattamisen tärkeys sekä samanaikaiseen alkoholin käyttöön liittyvät vaarat.

Dekstropropoksifeenin käyttöä samanaikaisesti keskushermostoa lamaavien lääkkeiden, kuten barbituraattien, bentsodiatsepiinien, masennuslääkkeiden, epilepsialääkkeiden, morfiinia sisältävien kipulääkkeiden ja neuroleptien, kanssa tulee välttää, sillä yhteiskäyttö suurentaa hengityslaman riskiä.

4.5 Yhteisvaikutukset muiden lääkevalmisteiden kanssa sekä muut yhteisvaikutukset
Dekstropropoksifeeni estää alpratsolaamin metaboliaa, eikä näitä lääkkeitä pitäisi käyttää samanaikaisesti.

Moklobemidin tai nortriptyliinin samanaikaista käyttöä tulisi välttää.

Barbituraatit ja muut keskushermostoa lamaavat lääkeaineet voimistavat dekstropropoksifeenin hengitystä lamaavaa vaikutusta.

Dekstroporpoksifeenin samanaikaista käyttöä karbamatsepiinin kanssa on syytä välttää, koska näiden lääkeaineiden samanaikainen käyttö saattaa suurentaa karbamatsepiinin pitoisuutta seerumissa. Etenkin vanhusten karbamatsepiinipitoisuuksia on syytä seurata.

Varfariinin tai ritonaviirin samanaikainen käyttö voi vaatia annoksen tarkistamisen.

Alkoholi voimistaa dekstropropoksifeenin hengitystä lamaavaa vaikutusta.

Abalgin® antaa positiivisen tuloksen doping-testissä.

spc.nam.fi/indox/nam/html/na...3043.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.12.2009 - 06:27

dextropropoxyphene ( suomeksi dekstropropoksifeeni ) on metadonin sukuinen opioidi.