Imelletty perunaloota. Imellytysaika ja paikka?

Kymmeniä reseptejä löytyy mutta tahtoo melkein jokaisessa ohjeessa olla erilainen imellytystapa. Jotkut pitää yön yli huoneenlämmössä, toiset noin viisi tuntia 50 asteisessa uunissa..jne
Jos teet laatikoita itse tai olet joskus aiemmin tehnyt, mikä on se sinun imelletystapasi?

Lisätty: 16.12.2009 - 22:06

nami nami...pari laatikkoo söin tossa ohimennen.

Avainsanat: imelletty perunalaatikko imelletys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.12.2009 - 06:56

Todistan tässä vaan PateT:n ohjeen hyväksi. Noin olen itsekin tehnyt ja puu-uunin päällä lämpöisessä pitänyt ensin yön yli.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2009 - 19:42

Perunalaatikko noin keski suomessa. Mutta mistä perunat ,`ovat täyttä sian ruokaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.12.2009 - 19:57

Yön yli huoneen lämmössä oli minun äitini ohje.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 20:15

Arvatkaapas mitä? Imellytin perunamössön mikrossa muutaman minuutin.Sitten valmistin normaalisti.Toimii.Laatikoista tuli erinomaisia.Ovat jo pakastimessa odottamassa jouluaattoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.12.2009 - 20:19

Petterikö se ihan itse on rypyn kuvassa ikuistettu. Hämeessä miniänä olleena siellä melkein arkipäivän ruokaa oli imelletty perunalaatikko. Luulisi että osaisin kertoa siitä jotain, mutta kun se ei kertakaikkisesti ollut minun makuuni, en edes muista miten anoppini sen valmisti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 21:22

Nopeampi versio on antaa imeltyä 55 asteisessa uunissa 5-6 tuntia, toinen tapa on laittaa kattila esim. kylmälaukkuun ja antaa olla siellä yön yli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 22:06

Hei! Laitoin Sinulle viestin tuonne yksityiselle puolelle. Anteeksi kirjoitusvirheet, sormet lensi nopeammin, kuin ajatus. Siellä olevasta ohjeesta unohtui imellytyspaikka. Mulla ihan huoneenlämmössä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2009 - 00:11

Mulla stadilaisena on traditiona tehdä itse "perinteinen imelletty perunaloora",osaan sen tehdä vaikka silmät kiinni ja ilman reseptiä jo lähes sadan vuoden ajan.

Perunat on keitettävä kuorineen ja kuorittava näpit melkein palaen, survosta(pottunuijalla käsin,muuten menee liisteriksi siis koneella tehden)sekaan voinokareita.Tämä astiassa yön yli astiapyyhkeen alla,voi pitää myös lähellä patteria*pari kolme kertaa lusikallinen vehnäjauhoja sekoittaen.Keitettyä maitoa sekaan,tosi löysäksi,mitä löysempää sitä parempaa,suolaa(maista) ja vuokaan/vuokiin sekä voinokareita päälle ja mietoon uuniin!! 150-170astetta moneksi tunniksi.

Pitäisi itsekseen hautuen tulla kullanruskeaksi,kauniiksi ja tuoksuvaksi pottulooraksi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2009 - 08:55

Pidän yön yli huoneenlämmössä vedottomassa paikassa, joka kerta on tullut erinomainen lopputulos.