Voiko kertaalleen jäätynyttä ruokaa sulamisen jälkeen uudestaan jäädyttää?

Teimme suurehkon määrän filepihvejä (kanasta) ja loput meni, parvekeelle ja jäähän.
Otin siitä seuraavan kerran ja taas siitä jäi, hyvin ne säilyy kylmässä.
Mutta voiko jäädyttää saman tuoteen uudestaan?

Avainsanat: pakastaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2009 - 11:29

Sulanutta pakastetta ei pidä uudelleen pakastaa monestakaan syystä. Tärkein syy on se, että pakkasvarastoinnin aikana lepotilassa olleet itiölliset bakteerit alkavat välittömästi lisääntyä, kun tuote on tarpeeksi sulanut. Lisäksi entsyymit tulevat jälleen aktiivisiksi ja rasvojen härskiintyminen nopeutuu. Em. syistä sulanut pakaste tulee valmistaa ruuaksi viivyttelemättä. Yksi hyvin merkittävä syy on myös elintarvikkeen rakenteen heikkeneminen. Kotipakastaminen eli jääkiteiden hidas muodostuminen rikkoo solurakenteita. Sulattaminen rikkoon niitä edelleen. Lihan osalta tämä vaikuttaa proteiinien vedensidontaan ja sitä kautta lihan mehevyyteen. Uudelleenpakastaminen ja -sulattaminen rikkovat rakenteita vielä lisää, jolloin tuloksena voi olla kypsennyksen päätteeksi kuiva ja sitkeä tai purumainen liha.
www.finfood.fi/

Lisätty: 15.12.2009 - 11:32

ja tuollapa lisää faktaa:
www.evira.fi/portal/fi/elint...yttaminen/

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 15.12.2009 - 11:57

Ei saa jäädyttää uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 14:30

Ei voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 14:31

ei ainakaan suositella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.12.2009 - 14:51

Samoin sanon minäkin: ei voi. Mutta jos otat raaka tuotetta pakkasesta ja kypsennät sen, niin sen voi kyllä uudelleen pakastaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 15:01

Ei missään tapauksessa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 15:52

Poikkeus vahvistaa säännön:Eli kyllä sen voi pakastaa uudelleen vaikka sitä ei suositella!Kyllä olen pakastanut uudelleen ja taas kypsennyksen jälkeen syönyt hengissä selviten.Se vaan täytyy syödä melko pikaisesti valmistamisen jälkeen.Ihan kaikkia tutkimuksia en usko...Röökiäkin tosin poltan vaikka askissa lukee"tupakka tappaa"ym. ;O.

Lisätty: 15.12.2009 - 15:56

Ai juu,tuossa eviran jutussa puhuttiin jo teollisuudessa pakastetusta tavarasta.Sitä en enää sulatuksen jälkeen pakastaisi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 16:00

Usein käy esim. jäätelön ja ranskanperunoiden kohdalla niin että välillä kauppa - koti ehtivät ainakin osittain sulaa. Ei saisi sellaista laittaa pakkaseen mutta olen kyllä laittanut, en pysty syömään litraa jäätelöä kerrallaan. Eihän mitään syötävää suositella sulamisen jälkeen uudelleen pakastettavan jos ei muu niin ainakin maku kärsii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 17:34

Poikkeus vahvistaa säännön tässäkin asiassa. Pitää vain olla tarkkana sen toiseen kertaan pakastetun kanssa että sen syö heti pois. Sitä en enää säilyttäisi yhtään kuumennuksen jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 19:14

tiedän ,et ei saa ...mut olen niin tehnyt kyllä ja kun sen uudelleen olen lämmittänyt oikein kunnolla niin tässä nyt napsuttelen,jot kuollut en...mut tarkkailee näköä ,hajua ja makua ...kyl se siit sit selviää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2009 - 08:56

Sulanutta pakastetta ei kuulu pakastaa uudelleen. "Parvekepakastamista" en ole koskaan harrastanut.