Kumpi liippasee sua lähemmin koulu-tai kirjastokiusaaminen? Kyseessä lähiverkon tarkistuslista mallia:Pajunen

Lähipalveluverkon tarkistus on kyllä aika lähellä koulukiusaamista.
-On siinä havaittavissa uusiakin piirteitä.
-Mitä?
-Kirjastokiusaamista.
HS eilen

Avainsanat: lähiverkon tarkistuslista:lähikirjastojen lopetus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2009 - 20:42

Siellä, missä ihmisiä kokoontuu yhteen , alkaa aina jonkinlainen johtajuuskamppailu. Oli sitten kysymyksessä aikuiset tai lapset, niin jotkut joutuvat kiusatuiksi. Sille seikalle on kovin vaikea tehdä mitään pysyvää.Tasapainoisen ja elämäänsä tyytyväisen ihmisen ei tarvitse kiusata ketään, eikä hänen myöskään tarvitse pyrkiä johtamaan joukkoja. Sen sijaan toiset voivat pyytää häntä johtajakseen. Moni kiusaaja on lähtöisin epätyydyttävistä oloista, ja kiusaamalla kompensoi heikkoa itsetuntoaan. Se siis koulukiusaamisesta.
Kirjastot ovat olleet ilmaispalvelu, johon ei olla uskallettu puuttua. Terveiden ihmisten on kyllä mahdollista hakea luettavansa kyllä vähän kauempaakin, ovathan kirjat kuitenkin lainaajalle ilmaisia. Kaikesta on voitava supistaa, miksei siis kirjastoistakin.
Asetan tässäkin asiassa lasten ja vanhusten palvelut viimeiseksi karsittavien listaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos Hurjatta,kysymyksen pointtihan oli siinä kirjastojen lakkautuslistassa,joka siirrettiin ens vuoden puolelle>ei tarkoita etteikö jotain niistä todella lopeteta.Katsotaan,kirjastot ovat kuin jokamiehenoikeus maastossa,tosin Hgin lähiöissä saattaa olla hyvinkin lähellä kuntien rajoja monia kirjastoja(hki,vantaa,espoo)lähekkäin.Itse taistelen henkeen ja vereen nimenomaan kotikirjaston puolesta eli Valllilan kirjasto.Arkkitehti Leiviskän nimenonmaan kirjastoksi suunnitellusta puumateriaali-arkkitehtuurista,samassa "kasassa" rakennuksessa lasten päiväkoti ja leikkipuisto!!Kaunis rakennus,jota ympäri maailmaa arkkitehdit ovat käyneet katsastamassa.Vaaleata puuta ja suuria ikkunoita,ei tasakattoa!!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.12.2009 - 13:58

no täytyy kyl sanoa et ei kumpikaan .. ei ole kiusattu koulussa eikä liioin kirjastossakaan..

Lisätty: 14.12.2009 - 16:37

no ei kyl ole koululaisia ja kirjastoakaan ei olla poistamasta .. joot ei mittää hätiä minuul...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 14:18

Minä olen käynyt kouluni sieltä väärän koivun takaa, vähän sekä taajaan Ja päähän takutettiin kirjoja Suomesta paikkakunnalla missä ei kirjastoja ollut, Kainuussa ja Ämmänsaaressa sekä Kiantajärven rannalla ei nimettyä pitäjää ollut, tuli myöhemmin sekin selkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 14:35

no tässä iässähän tuo kirjastokiusaaminen varmasti olisi lähempänä, vaan ei tällä kertaa Pajusen viikate viuhahtanut näillä kulmilla

tuolla sururullisen kuuluisalla listallaan Pajunen kyllä astui reippaasti näiden talousnerojen joukkoon, jotka vakaasti uskovat (tai uskottelevat) että 'viiskymppiä kannattaa säästää vaikka se maksaisi satasen'

tuskinpa menee säästölista sellaisenaan läpi, mutta voivat rauhassa tehdä jotain muita ilkeyksiä kun kansa taistelee kirjastojensa ja koulujensa puolesta (ja ovat tyytyväisiä kun saavat jotain myönnytyksiä aikaiseksi)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.12.2009 - 14:51

Koulukiusaaminen on liipannut liki. Kirjasto ei vaikuta oikeastaan millään tavalla minua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.12.2009 - 15:05

Ei ole kumpaakaan kiusaamista kohdalleni osunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 15:24

kiusa on kiusa - tapahtui se missä tahansa. ja varmasi se johon se kalahtaa, tuntee mielipahaa vaikka kuinka pienestä asiasta olisi kyse.
ihmisen perusohjelmointiin kuuluu narina, kiusaaminen, itsesääli, kostonhimo, valittaminen, minäitte, ja vaikka mitä.
vaikeeta kommentoida mitään koko juttuun *huokaa*

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 18:27

minua kiusattiin kun olin 1 luokalla mutta se meni ohi ja nyt olemme kiusaajan kanssa parhaat ystävät :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 23:57

Olin koulukiusattu useita vuosia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 09:53

Kirjastokiusaaminen on outo termi, en ole lukenut asiasta. Käykö Pajunen useinkin kirjastoissa?
Koulukiusaaminen ei enää riitä, nyt on pinnalla kovat keinot eli kouluväkivalta. Tämän päivän HS:ssä oli tutkimusprofessori Raitasalon selontekoa asiasta. Liian leväperäisesti ja sallivasti suhtaudutaan nuorten häiriökäyttäytymiseen( siteeraan raitasaloa). Niin varmaan on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 23:09

Koulussa kiusattiin vammaista lasta siihen asti, kun rökitin koulun kovimman kundin yksinkertaisesti "antamalla turpaan", kun hakkasi mua. Mutta, mutta... en elä näissä muistoissa = se on mennyttä, eikä se vaikuta millään tavalla elämääni. Minua huolettaa, että niin moni vetoaa aikuisuuden hankaluuksissaan lapsena koettuun kiusaamiseen...

Kirjasto; ah, ihana paikka!