Teettekö jäälyhtyjä??

Minä laitoin eilen illalla ämpäreihin vedet jäätymään.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.12.2009 - 01:45

Tänä vuonna tein tyhjiin maitopurkkeihin jääkoristeet ripustettavaksi pihapuuhun. Täytin maitotölkin vedellä, upotin sinne kukkia ja laitoin myös ohuen rautalangan tölkkiin, josta sen jäätyneen kukkavirityksen voi ripustaa puuhun.

Kun vesi on jäätynyt tölkkiin, maitotölkki revitään jääpalan päältä pois. Kerran minulla oli tulppaaneita jääpalan sisällä ja ne olivatkin kauniita .

Jäälyhtyjä en ole vielä tehnyt. Jospa vaikka uudeksi vuodeksi tekisin kotipolun reunaan niitä useita.

Kysyjän kommentti

Kivat ideat sinulla..Kiitos..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.12.2009 - 10:41

Yritän aina pakkasella tehdä parvekkeelle sellaisia pieniä versioita eri värisiä. Punajuurivärjäys, elintarvikevärejä, kerroskuvioita, kasvin,havunosia koristeeksi ym jännää. Folion palaset on kokeiltava seuraavaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.12.2009 - 10:52

Vaikka vasara ja saha kädessä pysyykin, niin olen niin tumpelo tekemään pyöreitä lumipalloja ettei niistä tule kuin kasa lumimöhkäleitä. Ostinkin tänä vuonna "tekojäälyhtyjä". En ole vielä kokeillut niitä, mutta kunhan tuota lunta tulee enemmän ja ne näyttävät luonnollisimmilta tuolla pihalla, niin sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 11:21

on niitäkin tehty ( ja halkaistu muutama ämpärikin), nyt saa jäädä tekemättä kun tässä laukkuja pakkailen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 11:30

Täytyy laittaa jäätymään. Uusi silikonikakkuvuokani saa sekin jotain käyttöä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 12:06

Olen tehnyt tänne kaupunkipihaan,mutta nyt ei ole ämpäreitä,olisis toiveita niiden jäälyhtyjen säilymisestä hiukka pidempään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 12:58

Joskus on tehty maalle pari sellaista eli silloin kun eteläisessä Suomessakin oli enemmän pakkasta jo joulukuussa.

Lisätty: 16.12.2009 - 09:03

Nyt niitä voisi kokeilal knu joulun jälkeen ollaan maalla mikäli pakkasta on vielä silloin. Sen verran on muovisankoja olemassa että pari kpl voisi uhrata tuohon tarkoitukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 13:24

Teen. Parhaillaankin on yksi vettä täynä oleva ämpäri pihamaalla jäätymässä lyhdyhtekotarpeiksi. Jäälyhdyt on kuuluneet lapsuudestani asti jouluvalmistelutehtäviini. Äitini minulle sen tehtävän opetti ja antoi enkä ole koskaan siitä luopunut, en edes lapsuudenkodista muualle muutettuani. Pakkasten puutuessa olen tehnyt lyhtyjä pakastimeni avulla. Ne eivät tuolloin ole olleet yhtä isoja kuin ämpärilyhdyt, mutta kauniita siitä huolimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 13:27

No kolme on jo parvekkeella ja lisää tulee. Pieneen ämpäriin teen ja tarkoitus kantaa ne ulos jonkin ajan kuluttua. Tarkkana pitää olla, sillä menee helposti umpijäähän, yhtä yritin porata mutta keskeytin sen projektin sillä helpommalla pääsee kun on tarkkana ja ottaa ajoissa pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 13:33

Onhan noita tuolla pihamaalla kahdeksan jo valmiina, ja kaksi olisi vielä jäätymässä. Yhden ämpärin onnistuin halkasemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 14:21

Teen, ne ovat kauniita. Kaikki ei valitettavasti aina onnistu, mut nyt jo pari ehyenä saanut irti. Yhden sangon vasta särkenyt tälle vuodelle :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 14:28

pitääkin tästä laittaa niitäkin pihapiiriin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 17:56

En halua riskata, että ämpärit hajoaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 18:20

En ole vielä tehnyt, mutta aion vielä ennen joulua muutaman tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 21:45

en tee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 01:07

Olen tehnyt yleensä. Nyt ei vaan taida olla joutilaita ämpäreitä.