Saako loma-asunnon ostaa kodikseen?

Aloin asuntokeskusteluista innostuneena katsella Etuovea ja totesin, että loma-asuntojen puolella ne hienoimmat tönöt on. Mutta, jos loma-asunto on talviasuttava, saako siellä asua ympäri vuoden? Me asutaan nyt vuokralla ja, jos me ostettaisiin loma-asunto, voitaisiinko me suitsait muuttaa sinne asumaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.12.2009 - 20:29

Loma-asuntojen muuttaminen vakituiseksi asunnoksi vaatii poikkeamisluvan, jos alueella ei ole kaavaa tai jos tonttia ei ole jo kaavassa osoitettu pysyvän asunnon paikaksi. Lupaa haetaan kunnasta, josta saa hakemuslomakkeita ja ohjausta hakemuksen laatimiseen.
Vakituisen asuinpaikan määrää maistraatti kotikuntalaissa (201/1994) säädettyjen periaatteiden mukaisesti. Jos henkilöllä on käytössään useampia asuntoja, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiinteä yhteys.
Kesäasunnon muuttaminen vakituiseksi asunnoksi on mahdollista, mikäli alueen luonto- tai maisema-arvot eivät vaarannu ja vesihuolto täyttää sille asetettavat riittävät vaatimukset. Myös kunnalle aiheutuvat taloudelliset vaikutukset voidaan ottaa huomioon harkinnassa.

Lähteet:
www.ymparisto.fi/default.asp...amp;lan=FI

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.12.2009 - 07:54

En näe sille estettä, mutta sitten se ei ole enää loma-asinto. Tiedän monia jotka ovat muuttaneet pysyvästi loma-asunnolleen ja myyneet kaupunkiasunnon pois.Byrokratian rattaista en tiedä mutta tästä on hyvä toisten jatkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 08:32

Kyllä voi jos kunnan viranomaiset hyväksyvät sen läpi vuoden käyttöön. Eli ensin täytyy asia tarkistaa kunnasta, vaativat määrättyjä asioita eli että jätehuolto on järjestetty, on myös joitain muita pointteja. Meidän vapaa-ajanasuntomme on sellainen, se tarkistettiin jo monta vuotta sitten ja saatiin todistus kelpuudestä ympärivuotiseen asumiseen.

Lisätty: 14.12.2009 - 12:54

Se ei todellakaan riitä että mökki on rakennettu siten että siellä voi asua talvella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.12.2009 - 10:43

Ilman muuta voi jos se on talviasuttava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 14:49

Totta se on , mutta on myös huomioitava maksut , on monenlaista maksua jos omistaa maan jossa talo on. saattaa olla yksityisen tienhoito maksut joka on määritelty vuodenajan mukaan , ja sähkön hinta on myös erihintaista eri vuodenaikojen mukainen.Yleensäkin on hyvin ajattelamonta ostaa taloa tai maata haaveen mukaan. Talopaketteja saa edullisesti ja nuoret ohjataan väärään suuntaan jopa pankeissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 19:44

Tsekkaa nyt ihan ensiksi kelpaako loma-asuntosi vakinaiseksi asunnoksi. Siitä saat tietoja paikallisilta viranomaisilta. Jos se on vain loma-asunto, eikä täytä kiinteän, ympärivuotisen asumisen kriteerejä, sinut voidaan luokitella irtolaiseksi. Ikävä yllätys.